۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت

انعکاس شهادت در راه خدا نعمت و لذتی ابدی است

کسی که در راه خدا به شهادت می رسد، ممکن است در زندگی دنیا خیلی کارها انجام داده باشد که حتی خلاف باشد اما این مسأله «فدا کردن هستی در راه خدا» آن قدر بزرگ است که همه زندگی اش را تحت الشعاع قرار می دهد.

ادامه ی تفسیر سوره ی محمد(صلی الله علیه و آ له ی وسلم) ، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی ظهر امروز در ادامه تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم، برگزار شد، به بیان نکات مطرح شده در آیه 4 این سوره مبارکه پیرامون سرنوشت کسانی که در راه خدا فداکاری می کنند پرداخت و گفت: خداوند می فرماید «حال کسانی که در راه اوکشته شدند را اصلاح می کند.»

 

وی با طرح این پرسش که «اصلاح بال کشته شدگان در راه خدا چه معنایی دارد؟»، یادآور شد: این اصلاح بال در حالی است که شهدا بدون کوچک ترین معطلی و گرفتاری در عالم قبر و سکرات و عقبات مرگ به نقطه ای می روند که خداوند متعال در سعادت زندگی برزخی و اخروی برای آن ها مشخص کرده است.

 

امام جمعه مشهد مقدس ثبات پس از زندگی دنیوی را شامل دو مرحله زندگی برزخی و اخروی دانست و اظهار کرد: هر حرکتی یک ارتجاع و برگشت دارد که خیلی کند است؛ انسان هم همین طور است؛ اول که خدا بشر را خلق می کند وارد عرصه گذار، حرکت و پویایی می شود و پس از پایان این دنیا، مرحله ثبات می رسد که باید در آن جا تا ابدیت زندگی کند.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این حدیث پیامبر اکرم(ص) که می فرماید «خُلِقتُم لِلبَقا لا لِلفَناء»، گفت: انسان تا بخواهد به مرحله ثبات قطعی برسد، حرکت بسیار کندی دارد که این حرکت همان زندگی برزخی است و طی آن به عقب برگشته و وقایع و جریانات تمام عمرش را که با سرعت گذشته است در پروسه چند هزار ساله ای با توجه به زمان قیامت، می گذراند.

 

وی با تأکید بر این که برخی اعمال انسان زندگی اش را تحت الشعاع قرار می دهد، خاطرنشان کرد: کسی که در راه خدا به شهادت می رسد، ممکن است در زندگی دنیا خیلی کارها انجام داده باشد که حتی خلاف باشد اما این مسأله «فدا کردن هستی در راه خدا» آن قدر بزرگ است که همه زندگی اش را تحت الشعاع قرار می دهد؛ از همین رو زندگی برزخی او بر اساس فضیلت و ثواب شهادت می گذرد، در حالی که زندگی برزخی ما انسان های معمولی بر اساس چرخ دنیا است.

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به آیه شریفه «یا أیّتها النَّفسُ المُطمَئِنّه إرجِعی إلی رَبِّک راضیهً مَرضیه»، انعکاس شهادت در راه خدا را نعمت و لذت ابدی خواند و تأکید کرد: همه زندگی برزخی شهید، «راضیهً مرضیّه» می گذرد و این که خدا می فرماید «یُصلح بالَهُم»، اشاره به همین نکته است.

 

وی در بیان تفسیر دیگری از عبارت قرآنی «یصلح بالهم»، عدم وجود اضطراب در رزمندگان دفاع مقدس را نمونه ای از آن دانست و گفت: رزمنده دفاع مقدس وقتی می خواست به جبهه برود، از زندگی می برید و عجیب این است که به جایی می رفت که یک سفر گردشی، تفریحی و تجارتی نبود بلکه باران آتش در شب عملیات بود.

 

آیت الله علم الهدی افزود: در این جا برخی «یُصلح بالَهُم» را این گونه تفسیر می کنند که خداوند متعال حال رزمندگان را اصلاح می کند و اضطراب و دلواپسی از آن ها گرفته می شود.

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به آیه 169 سوره مبارکه آل عمران که می فرماید «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ الله أمواتاً بَل أحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون»، آن را تفسیر دیگری برای عبارت «یُصلَح بالَهُم» دانست و تأکید کرد: شهدایی که جان شان را برای این نظام و انقلاب داده اند، مسیر این انقلاب را تعقیب می کنند و گاهی که مشکلاتی در مسیر آن ایجاد می شود و ممکن است مردم کمی روحیه شان را از دست بدهند، می بینیم حرکتی با عنوان شهدا صورت می گیرد که همه چیز را زیر و رو می کند.

 

وی با بیان تفسیر اغلب مفسران پیرامون عبارت قرآنی «أصلحَ بالَهُم» گفت: اصلاح بال در آیه 2 این سوره با صیغه ماضی آمده اما درباره شهدا با صیغه مستقبل آورده شده است و مقصود از آن نعمات و سعادت آخرت و ساختار زندگی سعادتمندانه اخروی برای شهید است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی