۱۴۰۳ يكشنبه ۲۳ ارديبهشت

 تفکر بی تفاوتی نسبت به سیاست و مملکت، امام زمان ستیزی است

  بدانید همه کار های خوبی که انجام می دهید و این که اهل تقوا و دیانت و انواع عبادات هستید، خیلی ارزشمند است اما در همین کار ها محاسبه ای با خود داشته باشید که منفعت اسلام از شما چه بوده است؟ نماز و روزه باعث قرب شما به خدا و توسعه معنویت تان شد؛ چه نفعی به اسلام رسانده اید

ادامه ی تفسیر سوره ی محمد (صلی الله علیه و آله ی و سلم)، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی ظهر امروز در جلسه روزانه تفسیر قرآن خود به بیان نکات تفسیری بخش دیگری از آیه چهارم سوره مبارکه محمد(ص) پرداخت و گفت: گاهی انسان ها بر اثر گرایش های مختلف شهوانی گناه می کنند در حالی که با خدا بنای درگیری ندارند و گناه را به خاطر جریان ماده پرستی، منافع اقتصادی و.. انجام می دهد اما گاهی انسانی با خدا دشمن است و بنای براندازی بندگی خدا را دارد.

 


دریافت

وی با طرح سؤالی پیرامون ضرورت دفع دشمنان خدا از سوی بندگان او، اظهار داشت: اصولا همیشه این سوال مطرح است که اگر کسی بخواهد با خداوند متعال که عنوان قدرت قاهر حاکم مسلط بر هستی است دشمنی کند، چرا خود خدا آن ها را نابود نمی کند و عده ای انسان به عنوان بندگان خدا که اطاعت پروردگار روی کره زمین را انجام می دهند، بجنگند و کشته شوند و ضربه بخورند؟ خداوند با قدرت غیبی خود جواب هر کس را که در صدد خداستیزی برمی آید بدهد.

 

بیان علت لزوم دفع دشمنان خدا از سوی مؤمنان

امام جمعه مشهد مقدس در پاسخ به این سؤال که «اگر خداوند می خواست، از این دشمنانش انتقام می گرفت»، افزود: عبارت «لَو یَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنهُم وَلَکِن لِّیَبلُوَ بَعضَکُم بِبَعضٍ» پاسخ این سؤال است.

 

آیت الله علم الهدی در تشریح پاسخ خود گفت: ذات مقدس پروردگار در عالم وجود همه نوع مخلوقی دارد و از نظر عظمت ساختاری، قدرت گزندگی و درندگی، ظرافت و لطافت جسمانی همه گونه موجود در انواع حیوانات، حشرات، گیاهان و... دارد؛ از نظر عقل و کمال و عبودیت خدا هم فرشتگانی دارد که همه وجودشان دستگاه خودکار عبادت خدا است.

 

وی در ادامه اظهار کرد: ذات مقدس پروردگار انسان را موجودی آفرید که در بین تمام موجودات که در تکامل شان قهری اند، کمالش در اختیار خودش باشد و اسمش را هم «خلیفه الله» گذاشت چرا که کار خدایی می کند، کار خدا سازندگی است و همه موجودات را به استخدام در می آورد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری عدم حکومت جبر بر انسان را لازمه اختیاری بودن کمال او عنوان کرد و افزود: باید راه را به انسان نشان داده و ابزار را نیز در اختیارش گذارد اما او با اختیار خودش در این مسیر حرکت کند چرا که در غیر این صورت دیگر کمال او ارادی نیست.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: جریان هایی جلوی کمال انسان را می گیرند و چون کمال او ارادی است باید خودش این موانع را از سر راه خود بردارد چرا که اگر قدرتی جبری بخواهد این موانع را از سر راه انسان بردارد، نوع این کمال همان «کمال جبری» خواهد بود.

 

دشمنان خدا بندگی مردم برای خدا را عامل چالش در مسیر منافع خود می دانند

وی خاطرنشان کرد: جریان دشمنی با خدا جریانی است که چون دیده بندگی مردم نسبت به خدا عاملی است که در مسیر توسعه منفعت و استکبار او چالش ایجاد کرده و می خواهد آن را بردارد تا مردم تسلیم او شوند؛ خود مردم باید این مردم را از سر راه شان بردارند چرا که کمال آن ها یک کمال ارادی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که کمال دارای دو نوع فردی و اجتماعی است، اظهار داشت: در جامعه فاسد نمی توان به کمال رسید؛ تکامل در خط عبودیت و بندگی خدا هم باید شامل حرکت جمعی بشر به طرف تکامل باشد و هم حرکت فردی؛ انسان نمی تواند در قالبی زندگی کند که به طرف بندگی خدا در حرکت نیست.

 

آیت الله علم الهدی در معرفی دو گروه از کسانی که در مسیر تکامل اجتماعی قرار نگرفته اند، گفت: متحجرانی که فکر می کنند وقتی در ماه رمضان روزه گرفته و قرآن خواندند، اگر به اجتماع، سیاست و سرنوشت دین در جامعه کاری نداشتند هم بنده خوبی هستند، به کمال نمی رسند.

 

وی افزود: کسی که جامعه کفر را برای خود انتخاب کرده و همه چیز از نظر خوشگذرانی برایش آماده باشد و دعای کمیل هم بخواند، به کمال نمی رسد چرا که حرکت به سمت تکامل بشر باید هم در زندگی فردی باشد و هم در زندگی اجتماعی.

 

براندازی دین ستیزان از سوی مردم، لازمه تکامل اجتماعی است

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: اگر بنا بود براندازی دین ستیز به عهده مردم نباشد، کمال اجتماعی برای مردم به وجود نمی آمد چرا که مردم می خواهند در جامعه دینی زندگی کنند و این جامعه را باید خودشان بسازند، از همین رو در مسائل اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر مسؤولند و باید در آن وارد شوند.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به عبارت قرآنی «لِیَبلُوَ بَعضَکُم بِبَعض»، جنگ با دشمنان خدا را معیار آزمایش مؤمنان دانست و تأکید کرد: خدا بنده ای می خواهد که همه چیزش را برای خدا بدهد؛ اصل عبودیت ما در درگاه خدا نماز و روزه و... نیست و این ها مظاهر عبودیت است؛ اصلش «وابستگی به خدا» است که در عرصه این وابستگی هیچ چیزی برای انسان معنا ندارد.

 

وی از «مقاومت روزه دار برابر تشنگی و گرسنگی» و نیز «مقاومت یک جوان متدین در برابر غریزه جنسی» به عنوان مصادیقی از وابستگی به خدا یاد کرد و گفت: جوان مجردی که در عنفوان جوانی و فشار شدید غریزه جنسی چشمش در خیابان به زن بد حجابی می افتد و علیرغم این که غریزه و گرایش های نفسانی به او می گویند نگاه کن، چشمش را روی هم می گذارد و از قیافه ای که کانون اجرایی ارضای گرایشش است، آن قدر بدش می آید که منفورتر از آن در نظرش نیست، خدا را می خواهد و به عشق خدا چشمش را روی هم می گذارد چرا که بد حجابی مظهر غضب خدا است.

 

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: اگر دفع دشمنان خدا وظیفه مردم نبود، در مقامی که انسان جانش را هم برای خدا می دهد، کجا جای آزمایش بود؟ خدا این راه را نشان داد که تمام مراحل عشق به حق را بگذرانید از این رو دفع دشمنش را وظیفه شما قرار داد.

 

تفکر بی تفاوتی نسبت به سیاست و مملکت، امام زمان ستیزی است

 

آیت الله علم الهدی در پایان این جلسه از تفسیر قرآن کریم، در توصیه به جوانانی که از دانشگاه امام حسین(ع) در این جلسه شرکت کرده بودند، اظهار کرد: بدانید همه کار های خوبی که انجام می دهید و این که اهل تقوا و دیانت و انواع عبادات هستید، خیلی ارزشمند است اما در همین کار ها محاسبه ای با خود داشته باشید که منفعت اسلام از شما چه بوده است؟ نماز و روزه باعث قرب شما به خدا و توسعه معنویت تان شد؛ چه نفعی به اسلام رسانده اید؟

 

وی افزود: خدا بنده ای می خواهد که نفعی برای دین داشته باشد؛ چقدر در مبارزه با ناهنجاری هایی که حضور دین در جامعه را به خطر می اندازد جنگیده اید؟ استفاده حال حاضر شما برای اسلام چیست؟ در عین حال که خود را برای آینده آماده می کنید، نفع خود برای اسلام در حال حاضر را بسنجید.

 

امام جمعه مشهد مقدس یادآور شد: اگر در نتیجه فداکاری های ما اسلام توسعه پیدا نکند، نمی توانیم خدمت امام زمان(عج) چیزی عرض کنیم؛ تفکر «عبادت در یک گوشه» و کار نداشتن به سیاست و مملکت، امام زمان ستیزی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی