۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

خطبه اول: ماه رمضان، ماه لذت است

جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۱ ب.ظ

بالاترین لذت برای انسان، خداگرایی است

آنچه همیشه برای انسان باقی است و هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و هرچه بهتر اجرا شود، بانشاط‌تر در کانون وجود انسان در حال اشتعال است، خدا گرایی است؛ هرچه عبادت بیشتر داشته باشیم، عاشق‌تر و دلداده‌تر می‌شوید.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 5 تیرماه مشهد مقدس بابیان این‌که ماه مبارک رمضان، ماه لذت است، گفت: آیا لذت در زندگانی انسان حقیقت دارد یا حقیقت ندارد؟ برخی معتقدند لذت موضوعی واقعی نیست و متعلق به تخیل انسان است درحالی‌که انسان از بسیاری چیزها خوشش می‌آید، لذت می‌برد و از خیلی چیزها بدش می‌آید، نفرت می‌برد؛ لذت دارای واقعیت و حقیقت است.

ایشان ادامه داد: انسان گرایش‌ها و خواسته‌های مختلفی دارد، هر خواسته او که اجرا می‌شود، در مقابل اجرای آن خواسته لذت می‌برد، پس لذت یک حقیقت و واقعیت در زندگانی انسان در برابر اجرای گرایش‌ها و خواسته‌های درونی شخص است.

امام‌جمعه مشهد اضافه کرد: شیخ بهایی در کشکول خود، لذت را طبقه‌بندی می‌کند، می‌گوید انسان در هر مقطعی از عمر لذتی می‌برد که این لذت در برابر لذایذ مرحله بعدی عمر انسان بی‌ارزش و پست است و چخ در دوران طفولیت از بازی کردن لذت می‌برد؛ الآن که جوان است از تفرج، ورزش، از فعالیت‌ها و اجرای غرایض داخلی خودش لذت می‌برد، دیگر بازی برای او لذت ندارد.

ایشان بابیان این‌که هرچه عمر بالاتر رود، خواسته‌ها و لذت‌ها نیز ارتقا پیدا می‌کند، اظهار کرد: مرحله عمر که بالاتر که رفت، بسیاری از لذایذ دوران جوانی برای او لذت‌بخش نیست؛ لذایذ طبقه‌بندی‌شده است، اگر انسان بنا شد به درک بالاتری رسید و به درجه بالاتری دست پیدا کرد، از خواسته پایین‌تر لذتی نمی‌برد؛ اگر فردی به مراحل بالاتری رسید و خواسته‌هایش بالا نرفت و لذت نبرد، دارای نقص است؛ اگر بنا شد انسان در یک مرحله زندگی رسید و لذایذش تغییر پیدا نکرد، در یک نقطه رسوب‌کرده و از تکامل و ترقی انسانی بازمانده است؛ سربندی به لذایذ پست او را از لذت‌های بالاتر بازداشته است.

عضو خبرگان رهبری به حدیثی از امام علی (علیه‌السلام) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند: «چه بسیار لذت پست که جلوی بسیاری از کمالات، رشد و تعالی فرد را مانع می‌شود»؛ رسول‌الله جمله‌ای فرمودند: «در ماه رمضان شیاطین به قفل و زنجیر کشیده شده‌اند و از خدا بخواهید شیاطین دوباره بر شما مسلط نشوند»؛ شیطان قدرت استیلا بر انسان ندارد، قدرت شیطان تنها لذت آرایی است، لذایذ را تزیین می‌کند.

ایشان خاطرنشان کرد: اگر توانست لذایذ نفسانی را زینت دهد و انسان هم به این لذت آرایی‌ها توجه کرد، اینجاست که از مسیر صراط مستقیم خارج می‌شود؛ پیغمبر فرمودند در ماه رمضان شیاطین محدودند، یعنی قدرت لذت آرایی ندارد چون در ماه رمضان در حالت روزه شما در مقام قربانی کردن لذایذ پست‌تر در برابر لذایذ عالی‌تر هستید؛ بالاترین لذت برای انسان لذت عبادت خداست چون بالاترین گرایش‌ها، خدا گرایی است چون همه گرایش‌ها و لذیذ مربوط به زندگی مادی است.

آیت‌الله علم‌الهدی، خدا گرایی را موجب نشاط انسان دانست و یادآور شد: آنچه همیشه برای انسان باقی است و هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و هرچه بهتر اجرا شود، بانشاط‌تر در کانون وجود انسان در حال اشتعال است، خدا گرایی است؛ هرچه عبادت بیشتر داشته باشیم، عاشق‌تر و دلداده‌تر می‌شوید؛ آدم روزه‌گیر در ماه رمضان، کار روضه این است که تمرین می‌کنید لذایذ پست را قربانی لذت بالاتری می‌کنید، همه لذت‌های مادی را قربانی لذت عشق و دلدادگی حق می‌کنید.

ایشان افزود: پیامبر می‌فرماید: «آدم روزه‌دار دو لذت دارد، یک لذت او، خوشحالی در زمان افطار است، یک خوشحالی بنده روزه‌گیر، هنگام ملاقات خداست؛ برخی این را این‌طور معنی کردند که روزه‌دار یک لذت در دنیا می‌برد و یک لذت در آخرت وقتی به اجر و ثواب روزه می‌رسد.

امام‌جمعه مشهد مقدس به عبارت «فرحة عند لقاءالله» در سخن پیامبر اشاره و عنوان کرد: معنی این عبارت بسیار وسیع است، این عبارت یعنی این روزه، تو را به «لقاء الله» می‌رساند، آدم روزه‌گیر تمرین می‌کند لذایذ پست را از بین ببرد، دنبال لذایذ پست و عیاشی و شکم‌بارگی نرود، دنبال این‌ها نرود و دنبال عبودیت خدا برود و همه این لذت‌ها را فدای بندگی درگاه خدا کند؛ آن روزی که بنده از تمام لذایذ دست بکشد و وارد کسوت لقاءالله برسد، آنجا خوشحال می‌شود.

ایشان ادامه داد: وقتی در تمرین روزه به‌جایی رسیدید که لذایذ پست را زیر پا گذاشتید، دنبال خوش‌گذرانی‌ها، پول‌پرستی‌ها و مقام‌پرستی‌ها نرفتید، همه این‌ها را زیر پا گذشتید و به دنبال دلدادگی و عشق به‌حق رفتید، این می‌شود لقاءالله. برخی حساب می‌کنند جوری عده‌ای روزه نمی‌گیرند؟ با این پول می‌تواند بهترین لذایذ نفسانی را برای خود تأمین کند، آدمی که جنبه خدا گرایی، عشق به‌حق در او تعالی پیدا کرد، خیلی آسان از جان می‌گذرد، هستی خود را به‌پای رضای حق می‌ریزد چون او را دوست دارد و او را می‌خواهد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به سالروز وفات حضرت خدیجه، بیان کرد: امشب شب رحلت جان‌گداز حضرت خدیجه، یار وفادار پیامبر است، حضرت خدیجه یک تابلو برای این کار بود، کسی که بااستعداد و نبوغ شخصی خود به آن سطح از ثروت رسید و بزرگ‌ترین شخصیت در دنیای عرب آن روز بود، دل به یک محضر خدا بست، همه هستی‌اش را به‌پای پیغمبر ریخت چون عشقش با ذات حضرت حق به‌جایی رسید که محضر خدا را عاشق شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی