۱۴۰۳ يكشنبه ۲۳ ارديبهشت

تفسیر سوره ی محمد(ص)،صراط

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۱ ب.ظ

کسی که انسان‌ها را ابزاری برای قدرت و منافع سیاسی و اجتماعی می‌کند بزرگ‌ترین خیانت را علیه بشریت انجام داده است

در بسیاری از کشورها موسسات خیریه برای فقرا و درماندگان در نظر گرفته می‌شود اما این کارها خوب صورت نمی‌گیرد زیرا برای رضای خدا انجام نشده است.کسی که انسان‌ها را ابزاری برای قدرت و منافع سیاسی و اجتماعی می‌کند بزرگ‌ترین خیانت را علیه بشریت انجام داده است

ادامه تفسیر سوره محمد (صلی الله علیه و آله وسلم)، مهدیه مشهد

آیت‌الله علم‌الهدی بعد از ظهر امروز در ادامه تفسیر سوره محمد (ص) که در مهدیه مشهد برگزار شد، در ارتباط با دو واژه صراط و سبیل اظهار کرد: تعبیر این دو واژه یکی بوده که تفاوتشان در مفرد و جمع بودنشان است و صراط کلمه مفرد است که قابل جمع کردن نیست اما واژه سبیل را می‌توان جمع بست.

امام جمعه مشهد صراط را جاده قطعی و بزرگراه منحصر به فرد بیان کرد و افزود: صراط مستقیم مفرد است زیرا یک راه بیشتر نیست و آن هم عبودیت ذات مقدس پروردگار آنطور که شایسته خداوند بوده می‌باشد.

وی با بیان اینکه جریان ارتباطی انسان‌ها با خداوند متعال متفاوت از یکدیگر است، تصریح کرد: انسان‌ها با دل خود با خدا ارتباط دارند لذا سبیل به سُبل جمع بسته می‌شود اما واژه صراط را نمی‌توان جمع بست.

آیت‌الله علم‌الهدی در ارتباط با جمله صدوا عن سبیل‌‌الله بیان کرد: هر عملی که به خدا مربوط است و کافر مانع آن شود، صدوا عن سبیل‌الله محسوب می‌شود اما این صدوا عن‌ سبیل‌الله تنها مربوط به کافر نیست و گاهی مسلمانان نیز مرتکب صدوا عن سبیل‌الله می‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به نمونه‌ای از صدوا عن سبیل‌الله اشاره کرد و گفت: امروز برخی افراد مردم را نسبت به دین بدبین می‌کنند و می‌گویند مسائل سیاسی و هسته‌ای ربطی به ما و شما ندارد و بهتر است به دنبال کار و زندگی خود برویم که این‌ها همه مصادیق صدوا عن سبیل‌الله است.

وی با بیان اینکه هر فعالیتی که در جامعه جلوه دین را بگیرد صدوا عن سبیل‌الله محسوب می‌شود، متذکر شد: افرادی که رنگ دین را کم می‌کنند و سبب می‌شوند مردم به جای گرایش به دین به سمت دیگر گرایش داشته باشند نمونه‌های صدوا عن سبیل‌الله را انجام می‌دهند.

خطیب جمعه مشهد تاکید کرد: به عنوان یک آدم انقلابی و مذهبی باید مراقب باشیم خود را رنگ‌آمیزی نکنیم زیرا تمام چشم مردم به افراد انقلابی است.

وی با تاکید بر اینکه دین باید در چهره واقعی خود دیده شود، خاطرنشان کرد: تنها ائمه معصومین (ع) تابلوی دین هستند اما علی‌رغم این مسئله برخی مردم دین را در چهره افراد مذهبی می‌بینند و اگر خطایی از آنان سر زند این خطا و بدی را به حساب دین می‌گذارند و دین را بد می‌دانند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه خاصیت صدوا عن سبیل‌الله کفر است، بیان کرد: اگر مسلمانی با تمام وابستگی که به دین دارد عملی انجام دهد که مانع جهاد و اطاعت خدا شود صدوا عن سبیل‌الله انجام داده و این مسئله فرد را تا مرز کفر برده و از دین خارج می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با مصادیق ذلالت عمل یادآور شد: جریان‌هایی که افراد ظالم به کار می‌گیرند هرگز به نتیجه نمی‌رسد زیرا تمام قدرت‌ها به خدا منتهی می‌شود.

امام جمعه مشهد بیان کرد: در بسیاری از کشورها موسسات خیریه برای فقرا و درماندگان در نظر گرفته می‌شود اما این کارها خوب صورت نمی‌گیرد زیرا برای رضای خدا انجام نشده است.

وی ادامه داد: فرد مومن اگر به خانواده فقیری رسیدگی کند معتقد است اجر الهی نصیبش می‌شود پس منتظر پاداش دنیوی نیست اما کارهای خوب افراد خدانشناس انگیزه‌ای مادی دارد و تنها برای قدرت و ثروت انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: کسی که انسان‌ها را ابزاری برای قدرت و منافع سیاسی و اجتماعی می‌کند بزرگ‌ترین خیانت را علیه بشریت انجام داده است.

آیت‌الله علم‌الهدی ویژگی دوم ذلالت عمل را حبط عمل بیان کرد و افزود: گاهی کفار خدمات انجام می‌دهند اما به خاطر نیت سوء و باطل عملشان دچار حبس و نابودی می‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: 37 سال از انقلاب می‌گذرد و در این مدت تمام دنیا به سر ما ریخته و سعی کرده‌اند با تحریم، توطئه و فتنه ما را نابود کنند اما همه چیز به نفع ماست و به ضرر خودشان تمام شد.

خطیب جمعه مشهد به جریان طالبان اشاره کرد و افزود: دشمن زمانی که متوجه شد جریان انقلاب تمام دنیا را متوجه اسلام کرده است، تصمیم گرفت اسلام دیگری بسازد تا از طریق آن اسلام واقعی را نابود کند در نتیجه طالبان را روی کار آورد.

وی طالبان و القاعده را دست‌ساز آمریکا خواند و اظهار کرد:‌ طالبان ساخت و ساز خود آمریکا هستند به طوری که بن‌لادن و چند برادر گردن کلفت او با سرمایه هنگفت و به پشتوانه آمریکا سعی در نابودی اسلام کرده‌اند اما آمریکا نه تنها نتوانست جلوی انقلاب اسلامی را بگیرد بلکه خود طالبان نیز موی دماغ آمریکا شد.

خطیب جمعه مشهد خاطرنشان کرد: دشمنان در نتیجه 8 سال دفاع مقدس به این جمع‌بندی رسیدند که با دخالت نظامی نمی‌توانند مقابل جمهوری اسلامی ایران بایستند.

وی به عملیات فتح‌المبین اشاره کرد و گفت: این عملیات جزء عملیات اولیه جنگ 8 ساله بود و اولین عملیاتی بود که با رمز یا زهرا(س) آغاز شد که اگر ما یک میلیارد کتاب در مورد حضرت زهرا(س) می‌نوشتیم به اندازه عملیات فتح‌المبین نتیجه نمی‌داد.

خطیب جمعه مشهد متذکر شد: افراد با گوشت و پوست و استخوان خود در عملیات فتح‌المبین تانک‌ها را عقب زدند و این عملیات را جهانی کردند.

وی تصریح کرد:‌ آمریکا به خاطر ما به عراق، افغانستان و کشورهای همسایه آمد تا ما را محاصره و سپس سرکوب کند اما هر جا آمریکا برای سرکوبی ما آمد نتیجه عکس شد و آنها شکست خوردند و آن مناطق محل توسعه‌ای برای ما شد و عکس مقام معظم رهبری در آنجا برافراشته شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی