۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

رسیدن به مقام عشق به خدا بالاترین مکارم انسانی است/ ماه رمضان، دروازه ورود به عرصه دلدادگی حق

همیشه در موقعیت عشق این عاشق است که دنبال معشوق می‌رود اما ماه رمضان موقعیتی است که معشوق راه را بازکرده که عاشق‌ها در خانه‌اش بیایند و این ماه ازاین‌جهت برای ما حائز اهمیت است.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه السلام)

ویدئو خطبه اول


دریافت
مدت زمان: 20 دقیقه 27 ثانیه

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه 29 خردادماه به حلول ماه مبارک رمضان اشاره کرد و ضمن تبریک فرارسیدن این ماه مبارک، گفت: در وجود انسان دو قدرت حاکم است، عقل و عشق؛ عقل می‌بیند، عشق راه می‌اندازد؛ مجموعه حرکات و اعمال و خطوط مختلفی که انسان‌ها در زندگانی خودشان اخذ می‌کنند چه در حوزه ماده‌پرستی و چه در حوزه معنا خواهی، تمام حرکت به‌وسیله تهییج و تحریک عشق است.

ایشان افزود: مال گرایی، علم‌گرایی، مقام گرایی، این‌ها همه گرایش‌هایی هستند که وقتی انسان در مجموعه این گرایش‌ها، یک گرایش به‌صورت محوری سایر گرایش‌های را تحت‌الشعاع قرارداد، آن گرایش حالت عشق به خود می‌گیرد و اینجاست همه فعالیت‌ها و استعدادها و توانمندی‌هایی که فرد درراه تحقق آن واقعیتی است که آن گرایش او را به آن سمت برده است.

خدا گرایی انسان را به بالاترین مراتب می‌رساند

امام‌جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: همه گرایش‌های انسان یا مربوط به شئونات مادی و یا لذایذ جسمانی است؛ در مجموعه گرایش‌های انسان، آن گرایشی که اگر به عشق مبدل بشود بشر را در اعلی علیین قرار می‌دهد، خدا گرایی است؛ خدا گرایی یک گرایش و خواسته‌ای است که به خود انسان مربوط می‌شود.

ایشان عنوان کرد: این گرایش انسان را در مسیر زندگی در جاده‌ای قرار می‌دهد که نقطه نهایی و مقصد عالی آن مرحله خدا گونگی است؛ انسان درنتیجه گرایش به‌حق اگر بتواند این گرایش به پروردگار را در مقام عشق برساند، به بالاترین مکارم انسانی دست پیداکرده و چون این گرایش مربوط به خود انسان است، لذایذی که افراد در برابر اجرای گرایش‌های احساس می‌کنند، چنین لذتی در این اندازه نیست.

رسیدن به مقام عشق به خدا بالاترین مکارم انسانی است

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که لذت‌های مادی درنهایت با افسردگی و خستگی آمیخته است، خاطرنشان کرد: اگر لذایذ مادی محقق شود، لذتی می‌برید که آمیخته با یک افسردگی و خستگی خاصی است که بعد از لذت، حلاوت او از بین می‌رود اما لذت عبادت پروردگار که نتیجه خدا گرایی است، آن‌قدر اهمیت  دارد که هیچ‌گاه انسان حلاوتش را فراموش نمی‌کند حتی اگر مدت طولانی هم بگذرد، خاطره او هم برای انسان شیرین است زیرا این گرایش به خود انسان و به انسانیت انسان تعلق دارد.

ایشان ادامه داد: حبیب بن عماد کوفی عطار می‌گوید در سفر حج از کوفه به مکه می‌رفتم، در بین راه از غافله عقب ماندم، شب شد، به دنبال سرپناهی می‌گشتم که طعمه حیوانات درنده و یا نیش گزنده‌ای قرار نگیرم، چشمم به درختی افتاد، گفتم از این درخت بالا بروم و آن گمشده را پیدا کنم، بالای درخت برای خود مأمنی ساختم، تاریکی شب که همه‌جا را فراگرفت، دیدم یک سیاهی به سمت درخت نزدیک می‌شود، متوجه شدم جوانی بود، سجاده‌ای پهن کرد و مشغول به عبادت شد، به درگاه خدا عرضه داشت «ای پروردگاری که عمق هستی هر موجود در دست‌تو هست، قلب مرا از عشق  رو آوردن به خودت مالامال کن».

ماه رمضان، دروازه ورود به عرصه دلدادگی حق

عضو خبرگان رهبری، ماه رمضان را آغاز ورود به عرصه دلدادگی حق عنوان کرد و گفت: برادران و خواهران، ماه رمضان است، باید وارد عرصه دلدادگی حق شویم منتها همیشه در موقعیت عشق این عاشق است که دنبال معشوق می‌رود اما ماه رمضان موقعیتی است که معشوق راه را بازکرده که عاشق‌ها در خانه‌اش بیایند و این ماه ازاین‌جهت برای ما حائز اهمیت است.

ایشان در پایان بیان داشت: علت این‌که ماه رمضان را رمضان نامیدند به این دلیل است که خدا گناهان را می‌سوزاند و هیچ رابطه سوء بین تو و خدا وجود ندارد، بالاتر از در خانه باز کردن، سفره مهمانی پهن کردن است، ما را به مهمانی دعوت کرده، آن بنده قهر کرده باخدا که دعوت‌نامه این مهمانی را به دست پیغمبر به دست ما رسانده است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی