۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

دست‌بسته جان دادن را بر دست‌بسته تسلیم شدن ترجیح می‌دهیم/ خرد شدن استخوان مردم زیر بار تحریم حرفی بی‌ربط است

ده‌ها هزار جمعیت نشان دادند که پیرو این 175 شهید غواص هستند، پیرو غواص شهید بودن یعنی چه؟ یعنی اگر دستان ما را روزی ببندند، امر دایر باشد دست‌بسته تسلیم شویم یا دست‌بسته جان دهیم، ما دست‌بسته جان دادن را بر دست‌بسته تسلیم شدن ترجیح می‌دهیم.

خطبه دوم نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

ویدئو خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 19 دقیقه 20 ثانیه

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه 29 خردادماه مشهد مقدس با اشاره به تفحص بیش از 200 شهید دفاع مقدس و 175 شهید غواص در چند روز گذشته، گفت: آنچه در دو سه روز قبل اتفاق افتاد، یک مانور عظیم نیروی این انقلاب در برابر بینش مستکبران عالم بود و تشییع‌جنازه به‌یادماندنی دویست‌وچند شهید و 175 غواص شهید به‌وسیله مردم وفادار پایمرد در پای ستون خیمه این انقلاب بود.

چرا پس از 28 سال، در این موقعیت شهدای دست‌بسته پیدا می‌شوند؟

تشییع‌جنازه شهدای غواص در تهران برای یک‌مرتبه دیگر، یک نماد به‌یادماندنی از وفاداری مردم در پای ارزش‌های و اصول انقلاب در معرض نمایش گذاشت؛ آنی که برای ما قابل‌تأمل است، این است که این‌ها را از سیما مشاهده کردیم، خبرش را در رسانه‌ها شنیدید اما علت این‌که بنده در نماز جمعه مطرح کردم، علت آن این است که می‌خواهم از شما عزیزان سؤال کنم، از زمانی که این غواصان  در کربلای چهار به شهادت رسیدند تا الآن، چیزی غریب به 27 یا 28 سال می‌گذرد.

در این حدود 28 سال، در بین تمام این تفحص‌هایی که نسبت به قبور شهدا و نسبت به اجساد مطهره شهدا انجام گرفت، اجساد مطهر این 175 غواص شهید که این‌گونه مظلومانه به شهادت رسیدند، این چرا الآن اتفاق افتاد و چرا الآن در تفحص این اجساد و این قبر دسته‌جمعی آن‌هم قبر دسته‌جمعی حاکی از این جنایت بی دادگرانه امال استکبار و صدام و بعث کافر، چرا الآن ظاهر شد؟

شهدا در مواقع لازم پاسدار خون خود خواهند بود

علت آن، این است که مشکلات نظام و انقلاب ما را خود شهدا دارند حل می‌کنند، هر وقت که شهدا اصول انقلاب، ارزش‌ها انقلاب، بهای آن خون و جانی که دادند را در معرض خطر ببینند و احساس کنند و پاسداری از خون آنان در بین مردم در معرض خطر افتاده است، خود شهدا به سراغ پاسداری از خونشان و به سراغ حفاظت و صیانت از اصول انقلاب می‌آیند. «تکبیر»

در این موقعیت آمدند به ما نشان بدهند و بگویند شما در هر شرایطی ازنظر مشکلات اقتصادی یا سایر مشکلات در کشور قرار گرفتید، شرایطتان شدیدتر از وضعیت ما که نبود، دست‌های ما را بستند؛ از لحظه‌ای که عملیات به‌وسیله منافقین نامرد لو رفته بود و لحظه‌ای غواصان می‌خواستند از اروند، هور و در موقعیت مشخص‌شده بیرون بیایند، در آن لحظه خود را با نیروهای عراقی روبرو دیدند که در محاصره آنان هستند.

وضع امروز ما از وضع شهدا غواص دشوارتر نیست

در آن موقعیت دست‌های آنان را بستند، امر دایر بود که آنان تسلیم شوند، تمکین کنند و وابسته شوند یا این‌که آنان کشته شوند؛ می‌گوید وضعیت شما که از این وضع بدتر نبود، دست‌های ما را بستند و ما در موقعیتی قرار گرفتیم که باید دست‌بسته زنده‌به‌گور جان دهیم، درعین‌حال تسلیم نشدیم، دست‌بسته جان دادیم اما دست‌بسته تسلیم نشدیم، شما چطور می‌خواهید دست‌بسته تسلیم شوید؟

تا اینجا ما ایستادیم که دست‌بسته جان دادیم، شما که این‌قدر دست‌بسته نیستید و الآن می‌خواهید تسلیم آمریکا شوید، این‌ها آمدند این را به ما بگویند و نشان دهند، خوشبختانه این پیام و نمایش شهدا به چشم و گوش این مردم رسید، مردم هم راه افتادند و گفتند ما دنباله‌روی 175 شهید غواص هستیم.

خرد شدن استخوان مردم زیر بار تحریم حرفی بی‌ربط است

اگر ازیک‌طرف آمدید و گفتید حل همه مشکلات ما تنها با رفع تحریم‌هاست و یا آن آقای دیگر می‌گوید مردم استخوانشان زیر بار تحریم خردشده که هر دو حرف بی‌ربط و نامعقول است ولی درعین‌حال اگر به اینجا هم برسیم که برخلاف اینی که شما گفتید روزی استخوان ما هم خورد شود، ما دنباله‌روی این 175 شهید غواص شهیدیم.

دست‌بسته جان دادن را بر دست‌بسته تسلیم شدن ترجیح می‌دهیم

ده‌ها هزار جمعیت نشان دادند که پیرو این 175 شهید غواص هستند، پیرو غواص شهید بودن یعنی چه؟ یعنی اگر دستان ما را روزی ببندند، امر دایر باشد دست‌بسته تسلیم شویم یا دست‌بسته جان دهیم، ما دست‌بسته جان دادن را بر دست‌بسته تسلیم شدن ترجیح می‌دهیم. «تکبیر»

برادران، خواهران، الحمدالله مردم ما هم گوش دارند و هم چشم دارند، روند مذاکرات از طرف آمریکایی‌ها و جریانات غربی به طرفی پیش نمی‌رود که جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی ایران یک قدرت قطعی شده در منطقه و دنیاست که باید با آن به تفاهم برسند، از این موضع با ما در مذاکرات برخورد نکردند، آنان از این موضع با ما در مذاکرات برخورد می‌کنند که توطئه‌ها، فتنه‌ها، تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی، تحمیل جنگ هشت‌ساله، همه این‌ها جواب نداد پس برویم با کلاه‌برداری جواب خود را بگیریم و این‌ها براندازی کنیم.

روند امروز مذاکرات، روند کلاه‌برداری است

روند مذاکرات روند کلاه‌برداری است؛ روند تفاهم با یک قدرت نیست که بگویند انقلاب اسلامی ایران در دنیا یک قدرت تثبیت‌شده است، با آن تفاهم کنیم، درصدد براندازی حالا که هیچ‌چیز جواب نداده، برویم کلاهشان را برداریم، با این کلاه‌برداری نفوذ کنیم، این‌ها را نابود کنیم و براندازی کنیم.

این‌یک سال و چند ماهی که مذاکرات صورت می‌گیرد، روند مذاکرات از سوی دشمن را دقیقاً بازخوانی و پیگیری کنید، غیرازاین نیست، ما باید در چه شرایطی در مشکلات باشیم که این‌طور تمکین کنیم و تسلیم شویم و به همه‌چیز تن دهیم، کار ما به کجا رسیده است؟

زمزمه‌های مذاکره با امریکا در زمان جنگ

یک خاطره از امام بزرگوار عرض کنم؛ در سال 61، سال 61 موقعیت حساسی در کشور بود، هنوز دولت بعد از دولت شهید رجایی که ریاست جمهوری اولیه مقام معظم رهبری بود، یکی دو ماه بیشتر از تشکیل آن نگذشته بود؛ در سال 61 جنگ راکد شده بود، جبهه‌ها ساکت شده بود، دشمن آمده بود بخش عمده کشور را تصرف کرده بود و ما توان دفاع نداشتیم چون تجهیزات نداشتیم، چون تحریم دنیا شده بودیم ازنظر تجهیزات نظامی.

جنگ متوقف‌شده بود، داخل مملکت منافقین با ترورهای ناجوانمردانه ناامن کرده بودند، فشار اقتصادی فوق‌العاده بود، همان وقت زمزمه می‌شد حتی در بین برخی مسؤولین و برخی نخبگان سیاسی، در بعضی از تریبون‌های دانشگاهی زمزمه می‌شد که همه مشکلات ما زیر سر آمریکاست، برویم با آمریکایی‌ها بسازیم، مشکلاتمان را حل کنیم.

در یک روز جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن روز به‌عنوان هیأت نمایندگی ایران در بین‌المجالس عازم رم بودند که می‌خواستند در رم در بین‌المجالس شرکت کنند، دست جمعی خدمت امام بزرگوار رسیدند، جناب آقای رییس‌جمهور، جناب آقای روحانی هم در آن روز نماینده مجلس بود و در آن روز در این جمعیت در محضر امام حضور داشتند.

خاطره ای مستند از تذکر امام به هیأت نمایندگان ایران در سال 61

امام بزرگوار در فرمایشاتشان به این جمع فرمودند، «ملت ایران اگر می‌خواست صلح آمریکایی بکند، همان اول از آمریکا جدا نمی‌شد و قطع روابط نمی‌کرد و دستش را از ایران کوتاه نمی‌کرد، اگر ما تسلیم آمریکا و ابرقدرت‌ها می‌شدیم ممکن بود امنیت و رفاه ظاهری درست می‌شد و قبرستان‌های ما پر از شهدای عزیز ما نمی‌گردید اما مسلماً استقلال، آزادی و شرافتمان از بین می‌رفت؛ آیا ما می‌توانیم نوکر و اسیر آمریکا و دولت‌های کافر شویم تا بعضی چیزها ارزان شود؟ و شهید و مجروح ندهیم؟ هرگز ملت زیر بار این ننگ نخواهد رفت و تن به این ذلت نخواهد داد، ملت ایران در مقابل آمریکا می‌ایستد و به امید خداوند پیروز است، خداوند این‌قدر تأکید کرده که ما با آنان موالات داشته باشیم، آن گه ما برای ارزان شدن اجناس خودمان را به آنان بفروشیم».

این خاطره مدرک دارد، صحیفه امام، جلد 17 صفحه 35؛ به این جمعی فرمودند که آقای رییس‌جمهور امروز ما هم جزء آن جمع بود؛ ما امت این امام هستیم، ما دنباله‌رو این امام هستیم، تمام امتنان ما، تمام تشکر ما، تمام خضوع و دلدادگی ما به این رهبر حکیم قهرمان آفرین به این است که این خط امام را تا به امروز قوی‌تر ادامه داده. «تکبیر»

روشنگری رهبری از سوءاستفاده رسانه‌های خارجی از نرمش قهرمانانه

آن روزی که مقام معظم رهبری فرمودند نرمش قهرمانانه، بعضی از رسانه‌های خارجی گفتند سراشیب شروع شد و دارد رهبری از اصول امام و انقلاب تنازل می‌کند و دارد برمی‌گردد، مقام معظم رهبری فرمودند «ما تعبیر نرمش قهرمانانه را به کار بردیم، عده‌ای آن را به معنای دست برداشتن از آرمان‌ها و هدف‌های نظام اسلامی معنا کردند، بعضی از دشمنان هم همین را مستمسکی قراردادند برای این‌که نظام اسلامی را به عقب‌نشینی از اصول خودش متهم کنند، این‌ها خلاف بود، این‌ها بدفهمی است، نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود است، به معنای این است که سالک راه خدا در هر نوع سلوکی به سمت آرمان‌های گوناگون و متنوع اسلامی که حرکت می‌کند، به هر شکلی و به هر نحوی که هست باید از شیوه‌های متنوع استفاده کند برای رسیدن به مقصود « وَ مَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَیِّزاً إِلی‏ فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ»» و بعد فرمودند «هرگونه حرکتی، چه حرکت به جلو، چه حرکت‌به‌عقب مثل میدان رزم نظامی باید به دنبال رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده باشد».

هرکسی بخواهد مسؤولیتی به دست بگیرد باید بداند این مردم به دنبال غواصان شهید حرکت می‌کنند

مانور قهرمانانه تنازل از خط امام که نبود، این امام ما، این رهبر ما، این هم شهدای ما، این هم 175 غواص شهید که دست‌بسته جان دادند و دست‌بسته تسلیم نشدند؛ امروز در این مملکت هرکسی می‌خواهد یک مسؤولیت کارگزاری در این نظام عهده‌دار شود باید دقیقاً بداند امام ما، آن امام است، رهبر ما این رهبر است، مردم ما هم این مردم دنبال 175 غواص شهید راه افتاده‌اند. «تکبیر»

 

بخش عربی از خطبه ی دوم


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 51 ثانیه

نظرات (۱)

  • علی نظریان
  • صوت این خطبه رو از کجا میشه دانلود کرد؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی