۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

هرکه با کافران ارتباط دوستی برقرار کند، خود نیز از کفار است/ نگاه لیبرالی، نظریه‌های مخالف خود را خشن و انحصارطلب می‌خوانند

خداوند می‌فرماید «ای افرادی که ایمان آوردید، یهودی و نصارا را دوست نگیرید، با یهود و نصارا صمیمی نشوید، "با آمریکا، اروپا، شرق و غرب کافر دست ندهید"، هرکه از شما بخواهد صمیمیت و دوستی با کافر را انتخاب کند، خودش هم از کفار است، خدا قوم ستمگران را هدایت نمی‌کند».

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه اول



دریافت
مدت زمان: 22 دقیقه 39 ثانیه

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه 22 خردادماه در ادامه بحث سبک زندگی اسلامی بابیان این‌که ارشادات  مقام معظم رهبری، سرفصل‌هایی را نیز مشخص کردند، آخرین سرفصل، بحث نظام رفتاری با بیگانگان و کفار است، گفت: ازآنجاکه از هفته آینده ماه مبارک رمضان است و بحث باید این هفته به پایان برسد، مباحث تیتر وار بیان می‌شود.

ایشان ادامه داد: برادران جوان  و خواهران جوان بدانند یکی از خطرهای توسعه ارتباطات در زندگی، مسئله حشر با بیگانگان و ارتباط مستقیم با دنیای کفر است؛ درگذشته که این توسعه ارتباطات وجود نداشت، نظام ارتباطی با کفار بهتر قابل‌کنترل بود و الان باید به آن نکاتی که در آموزه‌های دینی نسبت به مسئله رفتار بیگانگان و کفار است، توجه کنیم.

امام‌جمعه مشهد به بیان دو نظریه موجود در خصوص برخورد با بیگانگان پرداخت و اظهار کرد: در برخورد با بیگانگان دو نظریه وجود دارد، نظریه اول که یک نظریه لیبرالی متجدد است می‌گوید کافر با مسلمان در همزیستی چه تفاوت دارد، همچنان که ما با یک مسلمان زندگی مسالمت‌آمیز در همزیستی داریم، با یک کافر هم همچون مسلمان به‌عنوان یک شهروند درجه‌یک باید یک زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم، این نظریه عبارت است از نظریه تساهل و تسامح با کفار که با آموزه‌های قرانی سازگار نیست.

نگاه لیبرالی، نظریه‌های مخالف خود را خشن و انحصارطلب می‌خوانند

ایشان به فضاسازی‌های جریان لیبرال نسبت به این دیدگاه اشاره و بیان کرد: طرفداران این نظریه که برحسب آن غوغا سالاری که در همه نظریه‌های خود دارند، مخالفین با این نظریه را به خشونت و انحصارطلبی متهم می‌کنند، نکته مقابل تساهل و تسامح خشونت نیست، نقطه مقابل آن صلابت دینی و مقاومت دینی است، تساهل و تسامح هم در نظام رفتاری با بیگانگان و کفار محکوم است و هم در بعد دینی و ارزش‌های دینی جامعه ازنظر ما محکوم است اما طرفداران این نظریه هم در حوزه فرهنگ و هم در نظام و رفتاری با کفار و بیگانگان، مخالفین خود را به خشونت متهم می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: یعنی اگر کسی گفت ما با کفار و بیگانگان اگر بخواهم زندگی کنیم،زندگی مسالمت‌آمیز ما باید در چارچوب و طبقه‌بندی خاص مرزدار باشد، او را متهم به خشونت می‌کنند و می‌گویند انحصارطلب هستند، می‌گویند باید با کفار خشونت کرد، این‌طور نیست؛ ضمن این‌که طرفدار رفتار مسالمت‌آمیز با کفار هستیم اما رفتار مسالمت‌آمیز با کفار مرز و شرایط دارد.

تقسیم‌بندی دوستی با بیگانگان در نگاه قرآن

وی، بهترین ملاک برای نظام رفتاری با بیگانگان را قران دانست و گفت: در قران کفار در یک تقسیم‌بندی به دو قسم تقسیم می‌شوند که ما باید با قسمی از کفار زندگی مسالمت‌آمیز مرزدار داشته باشیم و با قسمی دوم به‌هیچ‌وجه نباید زندگی نزدیک و دوستانه داشته باشیم.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: از عزیزان جوانی که به دنبال فهم و درک آموزه‌های دقیق دینی هستند می‌خواهم به‌صراحت آیات قرآن توجه کنند، این برداشت نیست بلکه صراحت آیه قرآن است؛ خداوند می‌فرماید: «خدا نهی نمی‌کند شمارا از آن بخش کفاری که با شما نمی‌جنگند و نمی‌خواهند سرزمین شما را منهدم کنند و شما را از زندگی آواره کنند، به این‌ها نیکی کنید، سهم این‌ها را در زندگانی اجتماعی به این‌ها بدهید، خداوند دوست دارد انسان‌های باانصافی که در سهم دادن، هم سهم دشمن را بدهند و هم سهم دوست را» این مرز مسالمت‌آمیزی زندگی با کفار در این عبارت معرفی‌شده« با این‌ها نیکی کنید، خوش‌رفتاری داشته باشید، حق  این‌ها را هم بدهید»، این مرز رفتار مسالمت‌آمیزی باکسانی است که نه با شما سر جنگ دارند و نه درصدد براندازی زندگی شما هستند.

باکسانی که بر سر دین با شما جنگ دارند رابطه نداشته باشید

وی، نگاه دوم به زندگی با کفار را نگاهی منافی با رفتار مسالمت‌آمیز دانست و افزود: بخش دوم کفار در آیه 9 سوره ممتحنه « إِنَّما یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ وَ ظاهَرُوا عَلی‏ إِخْراجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»، می‌فرماید «خدا نهی می‌کند شمارا از ارتباط و رفتار مسالمت‌آمیز از کسانی که با شما به خاطر دین سر جنگ دارند و می‌خواهند زندگی شما را ویران کنند و برای این کار تظاهر می‌کنند، "می‌گویند گزینه نظامی روی میز است" خدا نهی می‌کند شما را از این‌که شما این‌ها را دوست داشته باشید، هرکه با آنان رابطه دوستی و مسالمت‌آمیز برقرار کند، آن شخص ظالم و ستمکار است»؛ با این دسته هیچ‌گونه رفتار مسالمت‌آمیزی نباید داشته باشیم.

اگر با بیگانگان دوستی صمیمی برقرار کردید، آنان درصدد توطئه علیه شما برمی‌آیند

امام‌جمعه مشهد مقدس به تبیین آیات ذکرشده در نظام رفتار با بیگانگان و کفار پرداخت و تصریح کرد: در مقام تبیین نوع رفتار مسالمت‌آمیز که غیر از خوش‌رفتاری و غیر از حق دادن کار دیگری می‌توانیم به‌عنوان رفتار مسالمت‌آمیز با آنان داشته باشیم؟ پروردگار در آیات قرآن، نوع رفتار مسالمت‌آمیز را مشخص می‌کنند، مرز رفتار مسالمت‌آمیز در آیه 8 سوره ممتحنه مشخص‌شده اما بیشتر از آن‌که بخواهیم با آنان در مقام دوستی و صمیمیت برآیید، آن را خداوند منع کرده و جلوی آن را گفته، در آیه 118 سوره آل‌عمران « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفی‏ صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ»، می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آوردید، محرم راز از غیرمسلمان‌ها نگیرید، این‌ها آن روزی که بتوانند علیه شما توطئه کنند کوتاهی نخواهند کرد، هرچه شما را به‌سختی و زحمت بیندازد، کفار خوششان می‌آید، گاهی می‌بینند که آثار کینه در کلام نمایان است اما آنچه در دلشان دارند بسیار بیشتر است، خداوند می‌گوید ما آیات را به شما گفتیم، اگر شما عقل داشته باشید از این اصول تخلف نمی‌کنید»، در سیاست خارجه و روابط بین‌الملل خود.

رفاقت و صمیمیت با کافر، دلیلی برای عذاب خداوند و ذلت در دنیاست

وی، حاصل برقراری رابطه دوستی و رفاقت با کفار را خاری و ذلت عنوان کرد و گفت: در آیه 144 سوره نساء « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَ تُریدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبیناً»، خداوند می‌فرماید: «ای افرادی که ایمان آوردید، کافرین را به‌غیراز مؤمنین دوست برای خود نگیرید، آیا شما تصمیم دارید برای خدا دلیلی بر عذاب خودتان پیدا کنید؟ اگر بنا شد با کافر طرح دوستی و صمیمیت ریختید، این دلیلی برای خداست تا شما را عذاب کند، این عذاب تنها عذاب آخرت نیست، شمارا در دنیا به ذلت، به خاری و بدبختی دچار می‌کند».

هرکه با کافران ارتباط دوستی برقرار کند، خود نیز از کفار است

در آیه 51 سوره مائده، « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ»، «ای افرادی که ایمان آوردید، یهودی و نصارا را دوست نگیرید، با یهود و نصارا صمیمی نشوید، با آمریکا، اروپا، شرق و غرب کافر دست ندهید، هرچه از شما که بخواهد صمیمیت و دوستی با کافر را انتخاب کند، خودش هم از کفار است، خدا قوم ستمگران را هدایت نمی‌کند».

این‌ها برداشت، تفسیر و تعبیر از قرآن نبود، این‌ها صریح آیه قرآن بود، فردا نگویید شما یک برداشت از قرآن دارید و فرد دیگری برداشت دیگر دارد، یعنی نظام رفتار با بیگانه مرز دارد، اگر بیگانه درصدد براندازی و جنگ با شما نیست، فقط در دو جریان، خوش‌رفتاری و این‌که حق او را بدهید موضوعیت دارد، بیشتر از این، استحقاق عذاب خدا هم در دنیا و هم در آخرت را پیدا می‌کنی».

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی