۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت

ادامه ی تفسیر سوره ی مسد،غفران الهی

چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۹ ب.ظ

جریان انقلاب روی خون شهدا بر پا شده است/در این نظام اگر کسی دنبال تعظیم دیگران برای خودش باشد، بدتر از کسی است که پولی برای خود جمع کرده است

انسان باید برای خدا قدم بردارد و این چیز آسانی نیست؛ گاه انسان محاسبه می کند و می بیند خیلی از قدم هایش زمینه سازی برای خود است؛ آیت الله مصباح یزدی در دیدار اخیر با بنده می فرمودند «در این نظام و انقلاب هرکسی خواست برای خود زمینه سازی کند که به مقامی برسد، مسیری سراشیبی در راهش قرار گرفت و بدبخت شد.» این جریان روی خون شهید و ناله کودک مادر کشته شده برپا شده است و پدران شهدا سال ها است که دارند اشک می ریزند؛ در این نظام اگر کسی دنبال تعظیم دیگران برای خودش باشد، بد تر از کسی است که پولی برای خود جمع کرده است و متوقف شده.

ادامه ی تفسیر سوره ی مسد، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی شب گذشته در جلسه هفتگی تفسیر خود که در مهدیه مشهد برگزار شد، به تفسیر آیه دوم از سوره مبارکه «مسد» پرداخت و گفت: ابولهب خود را بی نیاز می دانست، همان طور که معمولا هیچ کافر و مشرکی نیازمندی خود را نمی پذیرد؛ ریشه کفر و شرک نیز همین است؛ یکی از علل طغیان انسان مقابل خدا این است که خود را در برابر خدا بی نیاز بداند.



دریافت

 

احساس بی نیازی از خداوند، ریشه شرک و کفر است

وی در تبیین سخن خود افزود: کسی که ثروتمند و قدرتمند بوده و به بهترین وجه زندگی خود را اداره می کند، تمام نیاز های خود را در چاردیواری زندگی دنیوی می بیند و عالی ترین ابزار پاسخ به شهوت خود را داشته و همه از او وحشت می کنند، چرا به سراغ خدا برود؟ وقتی تمام نیاز هایش را با پول و قدرت تأمین می کند به چه علت خود را به موجودی که آن را ندیده است، وابسته کند و به خاطر این وابستگی از بسیاری از منافعش چشم پوشی کند؟ از همین رو ریشه کفر و شرک چه در کسی که اصلا مسلمان نمی شود و چه در کسی که از اسلام بر می گردد، احساس بی نیازی است.

 

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: قرآن نمی گوید «ما اغناه ماله و ماکسب»، می گوید «ما أغنی عَنهُ ماله و ما کَسَب» یعنی دارایی های ابولهب او را از خسارت بی نیاز نمی کند؛ این خسارت چیست؟ خسارت این است که خدا انسانی را آفریده که در خط تعالی و ترقی حرکت کرده و متوقف نشود تا خداگونه شود،اما این شخص راکد شده و به مقصد نرسد.

آیت الله علم الهدی گفت: ابولهب در پولی که به دست آورده بود همه چیز از جمله امنیت داشت، اما هیچ یک جای تعالی را نگرفت و او راکد شد؛ ابولهب یک نماد است، ما نیز در زندگی ممکن است راکد شویم؛ اگر کسی از ابتدای جوانی اش بهترین ثروت و درآمد و زندگی و خوشگذرانی را داشت اما در مسیر عبودیت و بندگی خدا جلو نرفت مانند ابولهب است و به جایی نمی رسد.

 

خسارت گناه تنها با غفران و رحمت الهی جبران می شود

وی با طرح این پرسش که «آیا کسانی که در این زندگی متوقف شده اند چاره ای ندارند؟»، یادآور شد: زندگی ما مراحلی دارد و در مناجات شعبانیه و ممکن است همان طور که در مناجات شعبانیه می خوانیم «إلهی وَ قَدْ أفنَیتُ عُمری فِی شِرَّة السَّهوِ عَنْکَ وأبلَیتُشَبَابی فی سَکرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْک»، یعنی «خدایا همه عمرم را فنا کردم و فکر همه چیز بودم اما به فکر تو نبودم؛ تو برای من جوانی قرار دادی و در آن برای من ابتکار عقل و فکر و شور قرار دادی ولی من آن را در راه فاصله گرفن از تو خرج کردم»؛ حال در روزی که من فهمیدم، آیا مسیر جبران برای همه خسارت وجود دارد؟

امام جمعه مشهد مقدس به آیه 23 سوره مبارکه اعراف اشاره کرد و افزود: در جبران خسارت دو مسأله وجود دارد که آدم و حوا پس از این که فهمیدند بد کرده اند و بدی آن ها آشکار شد به آن اشاره کردند و گفتند: «ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین»، یعنی «خدایا، اگر دو چیز را به ما ندهی، ما زیان کاریم، یکی غفران و دیگری رحمت.»

آیت الله علم الهدی افزود: همه گرفتاران و خسارت دیدگان دنیا که متوقف شده و عقب افتاده اند و چند قدم تا مرگ آن ها باقی مانده است باید دنبال غفران و رحمت خداوند بروند، چرا که اگر آن ها را به دست نیاورند، زیان می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: مسیر و جاده دیگری برای آدم و حوا درست شده بود که در آن غرق در نعمت و لذت الهی جلو روند و به نقطه خداگونگی رسیده و مشکلی نداشته باشند؛ در این مسیر چاله ای وجود داشت که خدا نسبت به آن هشدار داده بود و اگر آدم و حوا به این چاله می افتادند، به روی زمین هبوط پیدا کرده، مسیر آن ها عوض شده و تبدیل به جاده خاکی پر حادثه و پر دردی می شد که مشخص نبود به مقصد می رسند یا نه.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: این راهبرد زندگی ماست که در ثروت، مقام، قدرت و شهوت پاگیر نشویم چرا که هیچ چیز جبران عقب ماندگی ما از مسیر عبودیت را نمی کند.

 

تشریح معنای غفران و رحمت پروردگار

آیت الله علم الهدی، معنای غفران الهی را جبران عقب ماندگی ها برای گناهکار معرفی کرد و گفت: گاهی اشتباه با یک نگاه شروع می شود، فسق و فجور به دنبال آن آمده و خانواده ای را دچار تلاشی می کند، صد ها جریان فساد در زندگی به وجود می آورد و ده ها خون در کنار آن ریخته می شود؛ این نگاه حرام صورتی دارد که می ماند.

وی افزود: صورت واقعی باقی مانده از این نگاه، میله های آتشین داغی است که منتظرند تا روزی در چشم گناهکار فرو روند؛ عفو و غفران پروردگار این است که تبعات گناه را از بین می برد و خداوند جلوی گسترش عوارض فسادی را که آن گناه در دنیا به وجود آورده، می گیرد.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: عفو پروردگار تکوینی است و تبعات گناه را در زندگی دنیوی و اخروی از بین برده و جبران می کند، اما مسأله تنها با غفران حل نمی شود؛ ما هنگام مرگ چیزی با خود نداریم، از همین رو می فرماید «...و ترحمنا...» یعنی باید امکاناتی به من داده شود که بتوانم با وجود آن و با توجه به فرصت از دست رفته، کاری کنم، در نتیجه  اگر رحمت خدا به دنبال مغفرت نباشد، این خسران ادامه خواهد داشت.

 

جریان انقلاب روی خون شهدا بر پا شده است

آیت الله علم الهدی گفت: انسان باید برای خدا قدم بردارد و این چیز آسانی نیست؛ گاه انسان محاسبه می کند و می بیند خیلی از قدم هایش زمینه سازی برای خود است؛ آیت الله مصباح یزدی در دیدار اخیر با بنده می فرمودند «در این نظام و انقلاب هرکسی خواست برای خود زمینه سازی کند که به مقامی برسد، مسیری سراشیبی در راهش قرار گرفت و بدبخت شد.»

وی در پایان تصریح کرد: این جریان روی خون شهید و ناله کودک مادر کشته شده برپا شده است و پدران شهدا سال ها است که دارند اشک می ریزند؛ در این نظام اگر کسی دنبال تعظیم دیگران برای خودش باشد، بد تر از کسی است که پولی برای خود جمع کرده است و متوقف شده.

گفتنی است جلسه تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس، در ایام ماه مبارک رمضان با محوریت سوره مبارکه «محمد»، هر روز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در مهدیه مشهد برگزار شده و ادامه جلسات تفسیر هفتگی جزء سی ام قرآن، پس از ماه مبارک رمضان از سر گرفته خواهد شد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی