۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

اگر با دشمن مرزبندی نداشته باشید، اجازه ارتباط صمیمی با خودی پیدا نمی‌کنید

اگر با دشمن مرزبندی نداشته باشید، این کافر و بیگانه اجازه نمی‌دهد شما با برادر دینی خود برخورد و ارتباط صمیمی داشته باشید.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

ویدئو خطبه اول نماز جمعه

دریافت
مدت زمان: 18 دقیقه 45 ثانیه

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه 15 خردادماه در ادامه بحث سبک زندگی اسلامی بابیان این‌که کلام ما در خطبه اول درباره بحث سبک زندگی اسلامی به  آخرین موضوع رسید که نظام رفتاری با بیگانگان است، گفت: مقام معظم رهبری در دو سال قبل در سفر خراسان شمالی امر فرمودند بحث سبک زندگی به‌طور مشروح ارائه شود که برای آن سرفصل‌هایی نیز تعیین کردند.

ایشان با طرح این سؤال که باید با بیگانه چطور رفتار کنیم، ادامه داد: اصل اولیه در نظام رفتاری با بیگانگان، اصل مسالمت‌آمیز است اما کیفیت زندگی مسالمت‌آمیز با کافر باکیفیت زندگی مسالمت‌آمیز با برادر و خواهر مسلمان یکنواخت نیست.

نگاه قرآن به زندگی مسالمت‌آمیز با بیگانگان

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به آیه 61 سوره انفال که می‌فرماید: « وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ»، اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید «آنجایی که کفار بنای زندگی مسالمت‌آمیز با شما دارند، شما نیز با آنان زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشد، این زندگی یک جریان دوسویه است، آنجایی که بیگانه و کافر درصدد برخورد، اعمال عناد و دشمنی و عدوات با ما هست، ولو در شکل یک حرکت سخت نباشد و بر مبنای یک حرکت نرم و توطئه عمل کند، زندگی مسالمت‌آمیز نیست».

ایشان ابراز کرد: زندگی مسالمت‌آمیز با کفار و بیگانگان در مقابل زندگی مسالمت‌آمیز آنان است، اگر آنان بنا دارند با شما زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند، شما نیز با آنان زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشید اما اگر از ناحیه آنان، مسئله برخورد، عداوت و برخورد فکری و فرهنگی است، اینجا زندگی مسالمت‌آمیز معنا ندارد.

زندگی با کافران و خودی‌ها باید متفاوت باشد

امام‌جمعه مشهد با اشاره به این‌که باید نوع زندگی با بیگانگان و با مسلمانان متفاوت باشد، عنوان کرد : در موردی که آنان در زندگی مسالمت‌آمیز شما هستند، باید نوع زندگی مسالمت‌آمیز شما با زندگی مسالمت‌آمیز شما با برادران و خواهران مسلمانان متفاوت باشد؛ در معاشرت با برادر و خواهر مسلمان، با خودی معاشرت دارد، مطمئن، آرام و خاطرجمع با تو زندگی کند اما با کافر نباید این‌گونه زندگی کرد.

ایشان افزود: خداوند می‌گوید در عین این‌که با شما بنای زندگی مسالمت‌آمیز دارند اما مطمئن با این‌ها زندگی نکنید، با آرامش به سر نبرید چون ممکن است خدعه و نیرنگ کنند، بیگانه یک موجود غیرخودی است و انسان با یک موجود بیگانه و غیرخودی نباید مطمئن طرح دوستی بریزد و حتی طرح قوم‌وخویشی و ارتباطات مهربانانه داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند در آیه 29 سوره فتح « مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» می‌فرماید: «کسانی که پیرو سیره و روش رسول‌الله هستند، در تعامل با خودی و کافر یک نوع تعامل ندارند»؛ درواقع تفاوت معاشرت با خودی و بیگانه را در یک تمایز عمیق قرار می‌دهند.

در برخورد با بیگانگان باید مراقب بود

ایشان تصریح کرد: مسلمانان با افراد خودی با مهربانی برخورد دارند اما با کفار «أَشِدَّاء» هستند، به معنای اعمال خشونت و اعمال دشمنی نیست، این‌که بگوییم خدا می‌خواهد بگوید با افرادی که با پیغمبر عناد دارند باید برخورد تند شود، این نیست، أَشِدَّاء یعنی سخت‌گیر هستند، یعنی مراقبت می‌کنند، دقت می‌کنند و در همه رفت آمدها حساب گر هستند؛ این‌طور نیست که بین آنان یک علاقه عاطفی باشد، یعنی جریان عاطفی و احساسی بیم یک مسلمان و کافر برقرار نمی‌شود.

ماجرای قتل‌عام مسلمانان صرب

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که مسلمانان در برخورد با کافر دقت و مراقبت می‌کند تا مشکلی برای او به وجود نیاید، خاطرنشان کرد: در کرواسی، وقتی صرب‌ها آن مسلمان کشی را به راه انداختند، مسلمانان گفتند ما با آنان معاشرت داشتیم و در خوشی زندگی می‌کردیم که ناگهان روزی دیدیم به خانه ما ریختند و فرزندان ما را از خانه بیرون کشیده و سر بریدند؛ یعنی آن روزی که دشمن در عین اظهار صمیمیت و دوستی، حریانی به وجود آمد که بتواند یک برخورد و تقابل ایجاد کند، این صمیمیت را نادیده می‌گیرد.

ایشان ادامه داد: در آیه «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ»، «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ» مقدم شده است، در جریان هم‌زیستی و معاشرت، آیا ارتباط عاطفی مقدم است یا ارتباط با غیرخودی مقدم است؟ معمولاً در ارتباطات اجتماعی انسان اول روی ارتباط خودی حساب باز می‌کند و بعد روی ارتباطات غیرخودی پس چرا خداوند اصل «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ» را مقدم کرده است؟

اگر با دشمن مرزبندی نداشته باشید، اجازه ارتباط صمیمی با خودی پیدا نمی‌کنید

امام‌جمعه مشهد مقدس به تبیین دلیل مقدم کردن مشخص کردن برخورد با دشمن پرداخت و عنوان کرد: این تقدم به این خاطر است که مهربانی مسلمانان باهم بدون «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ» قابل تحقق نیست، بدون این‌که جریان غیرخودی را از خودتان جدا کنید و عنصر غیرخودی را در زندگی راه ندهید، روابط صمیمی با عنصر غیرخودی نداشته باشید، در این صورت است که شما می‌توانید با دوست مهربانی کنید و ارتباطات احساسی و ایمانی شما با مؤمنین برقرار باشد.

ایشان یادآور شد: اگر این مرزبندی را با دشمن نداشته باشید، این کافر و بیگانه اجازه نمی‌دهد شما با برادر دینی خود برخورد و ارتباط صمیمی داشته باشید.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان بیان کرد: نظریه‌ای است که عده‌ای لیبرال‌های دینی ارائه می‌دهند که نباید برخورد با کفار و تعامل با کفار بر یک اساس تساهل و تسامح باید صورت بگیرد، این را هفته آینده با استشهاد آیه قرآن و سیره پیامبر عرایضی تقدیم خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی