۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت

تفسیر مهدیه،استکبار ستیزی

چهارشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۵۲ ب.ظ

جریان استکباری دین را مانع اهداف خود می داند

بی دین ها دو دسته اند، بعضی به خاطر بی بند و باری و لاابالی گری دین ندارند، اما برخی فقط بی بند و باری برای شان مطرح نیست و می خواهند دین را براندازی کنند. این مسأله در سطح بالاتری در دید استکباری موجود در دنیا وجود دارد؛ جریان های استکباری صرفا نمی خواهند با بی دینی آزاد باشند، بلکه دین را مانع اهداف خود دانسته و می گویند دین باید براندازی شود، همانطور که ابولهب می گفت دین باید براندازی شود که مسیر توسعه ثروت و قدرت ما هموار باشد.

 تفسیر قرآن، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی شب گذشته در جلسه هفتگی تفسیر قرآن که در مهدیه مشهد برگزار شد، در بیان نکات باقی مانده از تفسیر آیه اول سوره مبارکه «مسد»، با اشاره به تفسیر فخر رازی، مفسر به نام اهل تسنن، گفت: فخر رازی در ارتباط با آیه اول نکات قابل تأملی دارد؛ نکته اول تحلیلی است درباره عبارت «یدا»، که در جلسه گذشته گفته شد اشاره به خسارت عملی ابولهب و انسان هایی دارد که در جریان ابولهب هستند.

 


دریافت

اعمال پیروان ابولهب بی نتیجه است 

وی با طرح این پرسش که چرا در این آیه از عبارت «یدا» استفاده شده است، افزود: اگر مقصود از عبارت «یدا» خسارت عملی است، با توجه به این که واژه «ید» اشاره به انجام کار دارد، همان «ید» کفایت می کرد و خداوند می توانست بگوید «تبت ید ابی لهب».

 

امام جمعه مشهد مقدس به تبیین نظر فخر رازی درباره این پرسش پرداخت و اظهار داشت: عملیات انسان بر دو بخش است، سلسله عملیات مادی و دنیوی که نتیجه اش در عرصه های جسمانی و مادی زندگی ظاهر می شود و نتیجه اقتصادی دارد، و دیگری سلسله عملیاتی که در رنگ زندگی مادی نقشی ندارد و نتایج آن در عرصه زندگی اخروی ظاهر می شود؛ اما کسانی که به معاد اعتقاد ندارند نیز این کارهای فاقد ارزش مادی را با انگیزه های مختلف انجام می دهند.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: خداوند می خواهد بگوید کسانی که در خط ابولهب هستند و سعادت را همیشه در عرصه شکم و شهوت و مقام می بییند، هر دو نوع کارشان برای آن ها بی نتیجه است؛ عده ای در زندگی شان کارهایی انجام می دهند که درآمد مادی چندانی ندارد و با وجود عدم اعتقاد به معاد، برای آن کار هزینه هم می کنند و این کار را با انگیزه های سیاسی اجتماعی و محبوبیت های خاص بین مردم انجام می دهند چرا که این نتایج هم برای آن ها موضوعیت دارد.

 

وی به تحلیل دیگری از فخر رازی پیرامون این پرسش اشاره کرد و گفت: انسان در زندگی تمام عملیاتش در دو جبهه است، یکی جبهه جلب منفعت که می خواهد پیوسته لذت ببرد، و جبهه دیگر به عنوان دفع ضرر است که زیان ها و خسارت ها را از سر راه خود بردارد؛ کسانی که در جریان ابو لهب هستند مثل استکبار جهانی و جریان هایی که در مقابله با دین هدفمند هستند که دین دار بودن مردم سنگی بر سر راه منافع آن ها است؛ قرآن می گوید آن ها در هیچ کدام از دو جبهه موفق نمی شوند.

 

جریان استکباری دین را مانع اهداف خود می داند

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: بی دین ها دو دسته اند، بعضی به خاطر بی بند و باری و لاابالی گری دین ندارند، اما برخی فقط بی بند و باری برای شان مطرح نیست و می خواهند دین را براندازی کنند.

 

آیت الله علم الهدی افزود: این مسأله در سطح بالاتری در دید استکباری موجود در دنیا وجود دارد؛ جریان های استکباری صرفا نمی خواهند با بی دینی آزاد باشند، بلکه دین را مانع اهداف خود دانسته و می گویند دین باید براندازی شود، همانطور که ابولهب می گفت دین باید براندازی شود که مسیر توسعه ثروت و قدرت ما هموار باشد.

 

وی اظهار داشت: نکته سوم فخر رازی این است که می گوید بخشی از زندگی انسان های وابسته به مادی پرستی در مبارزه می گذرد و در این مبارزه انسان با یک دست می جنگد و دست دیگر را سپری برای خود قرار می دهد، از این رو «تبت یدا ابی لهب» یعنی هم سپر بلای ابولهب و هم دستی که با آن پیشروی می کند کاربرد ندارد.

 

بنای خداوند بر دفاع بندگان از اسلام است

 

امام جمعه مشهد مقدس با استفاده از این نظر فخر رازی، به طرح مسأله کلی مبارزه برای دفاع از اسلام پرداخت و گفت: کسی که می خواهد در زندگی موجودی پویا، متحرک و متعالی باشد، کارنامه زندگی اش را مبارزه تشکیل می دهد و کسی که از همان اول زندگی آرام، راحت و بی درد سر بخواهد، نه در عرصه دین پویا است و نه در دنیا.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: برخی متدینان، دینی را می خواهند که برای آن ها مشکلی ایجاد نکند؛ حاضر هستند روزی 5 ساعت نماز مستحبی و نافله بخواند و مفاتیح الجنان را دور کنند اما کاری به کار کسی نداشته باشند؛ این ها در آخرت خود نیز پیش نمی روند؛ برخی هم در دنیا به دنبال زندگی بی درد سر هستند که این ها هم به جایگاه دنیوی خاصی نمی رسند.

 

وی با اشاره به آیات شریفه «و لو نشاء لطمسنا على أعینهم فاستبقوا الصراط فأنى یبصرون ولو نشاء لمسخناهم على مکانتهم فما استطاعوا مضیا ولا یرجعون»، خاطرنشان کرد: بنای خدا بر این است که بندگی و بنده سازی برای خدا و اقامه عبودیت حق در زمین با دفاع صورت گیرد؛ خدا محتاج کمک ما نیست و می فرماید «اگر می خواستیم کاری می کردیم که مردم مانند فرشته ها جز کار خوب انجام ندهند و موانع راه آن ها را مسخ می کردیم» که در این صورت آمریکا که سهل است، بزرگ تر از آن هم نابود می شد، اما بنای خداوند بر این است که این بندگی با دفاع بندگانش صورت پذیرد.

 

امام جمعه مشهد مقدس گفت: اگر دفاع مردم نبود تمام معابد خدا خراب می شد؛ خدا بنده را می خواهد که در عرصه عشق به حق مقاومت کند و این خود یک نمایشگاه دلدادگی به خدا است؛ این دفاع بندگان از عبودیت خدا نمایشگاه عشق به خدا است چرا که انسان از همه چیزش گذشته تا در راه بنده سازی برای خدا شهید شود و همه چیزش را فدای خدا کند.

 

آیت الله علم الهدی افزود: زندگی مبارزه است، نمی شود بنده خدا باشی و در یک گوشه و بدون دردسر فقط نماز بخوانی؛ اولیای خدا چنین زندگی ای نداشتند که ما داشته باشیم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی