یادواره شهدای دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
اعتقاد «بازرگان» نسبت به گوشهنشینی اسلام در اداره حکومت/سیاست خارجی ما با محور گفتمان شهادت است یا مدیریت سکولار؟
: آیا برنامه سیاست خارجی امروز ما، برنامه اقتصادی و اجتماعی ما با محوریت گفتمان شهادت صورت میگیرد یا با محوریت یک مدیریت سکولار؟ تمام اختلاف در این است، عدهای علی رغم این که متدین هستند، خانواده باحجاب دارند، نمازخوان و رزه گیر هستند، معتقدند باید تنها کشور خود را اداره کنیم و با بیرون مملکت کار نداشته باشیم، این جریان در تقابل با گفتمان شهادت است.
یادواره شهدای دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دانشگاه آزاد
آیت الله سید احمد علمالهدی شب گذشته در یادواره شهدای دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که در سالن همایشهای این دانشگاه برگزار شد، به برگزاری یادوارههای شهدا در سطوح مختلف اشاره کرد و گفت: برگزاری این یادوارهها و کنگرههای شهدا به منظور یادآوری خاطره شهیدان به عنوان عناصر فدایی شده در مسیر انقلاب و یا خط بقای استقلال این نظام و کشور مطرح نیست.
وی بابیان این که در سابقه فرهنگی جامعه ما، عظمت، شخصیت و موقعیت احساسی شهدا در دلها و مغزها در حال توسعه است، ادامه داد: فلسفه تأسیس یادوارهها و کنگرههای شهدا که از حرکات ارزشمند و اقدامات بسیار مؤثر در فرهنگ انقلابی ما به شمار میرود، تثبیت گفتمان شهادت است.
گسست نسل عامل تهدیدکننده انقلاب
امام جمعه مشهد مقدس، مسئله مهم در برگزاری این یادوارهها را انتقال گفتمان شهادت به نسلهای آینده دانست و اظهار کرد: موضوع مهم، انتقال گفتمان شهادت از نسل گذشته به نسل امروز و از نسل امروز به نسل آینده است، آنچه نظام و انقلاب ما را تهدید میکند، گسست نسل در گفتمان شهادت است.
وی به بررسی جریان های فکری حاکم بر جامعه در زمان پیروزی انقلاب پرداخت و بیان کرد: روزی که انقلاب به پیروزی رسید، در فضای سیاسی و فکری جامعه، جریان های الحادی و التقاطی حضور داشتند که هیچ تناسبی با جامعه دینی ما نداشتند، این جریان ها سعی بر این داشتند که با شگردهایی منافقانه و حرکتهای تند مبارزاتی، قدرت را در کشور به دست بگیرند و بر اوضاع مسلط شوند.
آیت الله علمالهدی بابیان این که حضور امام خمینی(ره) در کشور و نفوذ قلبی ایشان بر مردم باعث خنثی شدن برنامه این دسته از جریان ها شد، خاطرنشان کرد: نفوذ امام در عمق دلها و مغزهای نسل کشور جلوی فرصت طلبی و قدرت طلبیها را گرفت، این جریان ها با حرکتهای تندی که انجام دادند یا مجبور به ترک کشور شده و یا سرکوب شدند.
وی افزود: آنچه از ابتدا در جامعه دینی و مسلمان ما جدای از جریان های التقاطی و الحادی، به صورت یک رویکرد سیاسی بین مسائل و گروه ها اتفاق افتاد، مسئله نگاه به سیاست، مدیریت کشور و جامعه متکی بر گفتمان شهادت و یا متکی بر گفتمان مقابل شهادت بود.
امام جمعه مشهد مقدس به بیان خصوصیات دو جریان فکری که در زمان پیروزی انقلاب به دنبال اداره کشور بودند پرداخت و گفت: یک جریان از روز اول به وجود آمد که علی رقم این که مؤمن بودند و مبانی دینی انان تااندازهای درست بود، با نگاهی خاص و به دور از گفتمان شهادت مسائل جاری و سیاست های نظام را ارزیابی، تصمیمگیری و برنامهریزی میکردند.
تقابل گفتمان شهادت و عافیت طلبی در اداره نظام
وی ادامه داد: آنان معتقد بودند حکومتی ساقط شد و حال ما با در دست گرفتن اداره امور باید کشوری مطابق با سطوح بینالمللی فراهم کنیم تا مرکز خوشگذرانی و لذت برای مردم شود، مردم بدون مظالم و زیادهخواهیهای حکومت زندگی کنند؛ در مقابل این بینش، نگاهی مبتنی بر گفتمان شهادت وجود داشت.
عضو خبرگان رهبری، دومین بینش در این موضوع را نگاه به حمایت از مظلومان عنوان و ابراز کرد: تفکر مقابل معتقد بود ما با نظام ستمشاهی مبارزه نکردیم که در این کشور قدرت را به دست بگیریم، روزی عدهای دستنشانده آمریکایی وزارت و وکالت میکردند و روزی هم ما در مسند وزارت و وکالت باشیم.
وی اضافه کرد: زندگی ما باید بر اساس گفتمان ایثار شکل بگیرد و برای رشد انسانها و جامعه در خط عبودیت و بندگی خدا، تعمیق این تفکر در جهان اسلام و بعدازآن همه دنیا در مسیر عبودیت خدا قرار گیرند تا آن عدل نهایی که مبتنی بر عبودیت خداوند است ایجاد شود.
اعتقاد «بازرگان» نسبت گوشهنشینی اسلام در اداره حکومت
آیت الله علمالهدی به بیان خاطره از مرحوم مهدوی کنی در جلسه شورای انقلاب پرداخت و عنوان داشت: بازرگان در این جلسه خطاب به آیت الله مهدوی کنی گفت «شما با نظام ستمشاهی جنگیدید، پیروز شدید و شاه را ساقط کردید و تشکیل حکومت داده شد، حال شما به مساجد، مدرسهها و منابر خود بازگردید، ما کشور را اداره کنیم، کشوری بیسر و صدا ایجاد کنیم و با هیچ قدرتی کار نداشته باشیم، کشوری که رفاه، امنتی و اقتصادش بدون دردسر اداره شود».
وی افزود: آیت الله مهدوی گفت «روزی آیت الله طالقانی برای جلسهای از علما دعوت کردند، شما در آن سخنرانی گفتید «اسلام اقتصادی دارد، اسلام سیاست دارد، اسلام برنامه اجرایی برای زندگی دارد و همه آن در نماز، دعا و مفاتیحالجنان نیست، شما بیایید انقلاب کنید، مدیریت و اقتصاد اسلامی را در کشور ایجاد کنید»، حالا ما قیام کردیم، میخواهیم سیاست و مدیریت اسلامی را اداره کنیم، امروز شما میگویید اسلام هیچکدام از این ها را ندارد، خانه سبزی درست کنید و به هیچ ملت مظلوم و جنایت هایی که بر مظلوم وارد می شود کاری نداشته باشید؟»
گفتمان شهادت باید در تمام شئون نظام عملیاتی شود
امام جمعه مشهد مقدس ابراز داشت: گفتمان شهادت این است، گفتمانی است که در برنامهریزی جاری، مدیریت سیاست و در تمام ابعاد مختلف این نظام حاکم است، آنچه برای ما مهم است، شهید به بهشت رفته نیست، نکته مهم، حاکمیت این گفتمان در تمام ابعاد و شئون نظام است.
وی با تأکید بر این که اسلام، ترویج اسلام و حاکمیت ارزشهای دین در صحنه انسانیت تا جایی که در تمام نقاط کره زمین فراگیر شود برای ما مطرح است، خاطرنشان کرد: درراه رسیدن به این هدف، آنچه باید فدا شود، جان، مال، لذت و خوشگذرانی ماست.
شهادت فرزندان ملت باعث ورود سیاست اسلام در سیاست های دنیا شد
عضو خبرگان رهبری خطاب به پدران و مادران شهید، ابراز داشت: آن روز که شما فرزند خود را تقدیم نکرده بودی، اسلام در یک چهاردیواری حسینیه و مسجد محبوس بود و وقتی شما فرزند خود را تقدیم کردی، اسلام از این چهارچوب خارج شد، بر سیاست های دنیا مسلط شد و امروز سیاست اسلام در دنیا جاری است.
وی، به همه گیر شدن فرهنگ شیعی در تمام نقاط دنیا اشاره و بیان کرد: رهبر مسلمانان از نیجر به مشهد آمده بود، از او پرسیدم شما در کشور خود چقدر شیعه دارید، گفت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دو قبیله در صحرا بودند و میگفتند این دو قبیله شیعه هستند در حالی که اصلاً از احکام و فقه شیعه خبری نداشتند و تنها محب اهل بیت (ع) بودند اما امروز در نیجر پنج میلیون شیعه در این کشور زندگی می کنند.
خون شهید در بدنه اسلام و پیکره دین تزریق شد
آیت الله علمالهدی یادآور شد: پدر شهید، خون پسرت روی زمین نریخت، این خون در بدن اسلام و پیکره دین تزریق شد و نتیجه آن این است که در یک کشور مارکسیست و خفقانزده، پنج میلیون شیعه وجود دارد که میگویند «اشهد ان علی ولی الله».
وی خطاب به دانشجویان حاضر، گفت: شما به عنوان نسل میانی سازنده امروز در جامعه مطرح هستید، آنچه شما امروز در عزت اسلام، دین و انقلاب در دنیا احساس میکنید، استکبار جهانی را نسبت به هژمونی منطقه مستأصل کرده و امروز انسانها را در مقابله با استکبار و ستم به راه انداخته است، این گفتمان و حاکمیت این گفتمان در ذهن جوانی بود که 25 سال پیش نسل فعال و میانی جامعه بود و این گفتمان را تحقق بخشید.
عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این که انحصار طلبی در اندیشه سیاسی را قبول نداریم، خاطرنشان کرد: معتقدیم باید از همه اندیشهها و تفکرها در اداره نظام استفاده شود اما با حفظ گفتمان شهادت.
سیاست خارجی ما با محور گفتمان شهادت است یا مدیریت سکولار؟
وی افزود: آیا برنامه سیاست خارجی امروز ما، برنامه اقتصادی و اجتماعی ما با محوریت گفتمان شهادت صورت میگیرد یا با محوریت یک مدیریت سکولار؟ تمام اختلاف در این است، عدهای علی رغم این که متدین هستند، خانواده باحجاب دارند، نمازخوان و رزه گیر هستند، معتقدند باید تنها کشور خود را اداره کنیم و با بیرون مملکت کار نداشته باشیم، این جریان در تقابل با گفتمان شهادت است.
آیت الله علمالهدی یادآور شد: ما در پرتو گفتمان شهادت و با محوریت گفتمان شهادت همه اندیشهها را قبول داریم تا فعالیت داشته باشند، در این چهارچوب هرکسی هر برنامه ای دارد باید از همه استعدادها و بینشهای او استفاده شود؛ اگر بنا شد شعائر شهادت حفظ شود اما گفتمان حفظ نشود، تبدیل به فرانسه و انگلیسی می شویم که تنها مجسمهای از کشتههای جنگ خود نصب میکنند.
- ۹۴/۰۳/۰۵