۱۴۰۳ شنبه ۰۱ ارديبهشت

جلسه ی نوزدهم

پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۰۸ ق.ظ

تفسیر اجتماعی قرآن

سوره ی حجرات

آیت الله علم الهدی در ادامه تفسیر آیات اجتماعی  قرآن کریم بیان داشت: یکی از مسائل مهم اجتماعی حل اختلافات است . درگیریها واختلافات : یا اجتماعی وجمعی است ویا فردی است . درگیریهای جمعی مهمتر از درگیری فردی است زیرا : به گسست اجتماعی و دو قطبی شدن جامعه وانحراف بخشی از امت مبدل می شود . لذا مدیر جامعه باید مراقب باشد که جامعه به درگیریهای اجتماعی مبتلا نشود درگیریها بردو نوع است 1- درگیریهای نرم و2- درگیریهای سخت


دریافت

وان طائفتان من المومنین اقتتلوا..  منظور آیه آیا درگیریهای نرم است یا درگیریهای سخت ؟

آیه شامل درگیری های نرم هم می شود همه درگیریها ابتداعش با درگیری نرم است و اگر جلوی آن گرفته نشود به درگیری سخت منجر می شود.

در درگیری ها نرم شخصیت انسان ها مورد تجاوز و تهاجم قرار می گیرد اما در درگیری های سخت جان انسان و خود انسان مورد تهاجم و تجاوز قرار می گیرد.

در زیارت حضرت رضا علیه السلام می خوانیم و لعن الله من قتلک بالایدی و السن.

یعنی قتل با دست که همان اقتتال سخت است و قتل به زبان همان اقتتال با نرم است.

این درگیری باعث گسست اجتماعی و باعث دو قطبی شدن جامعه می شود. و این به نفع دشمنان کشور می باشد.

و دشمن از هر قطبی علیه قطب دیگر سرباز گیری می کنند تا این دو قطب همدیگرو بزنند و ضعیف شوند و در نهایت با کمک یک قطب و بدست گرفتن یک جریان اعمال قدرت و اعمال نفوذ می کند.

دو قطبی شدن جامعه شگرد دشمن است. و از صدر اسلام تا کنون یکی از مهمترین عوامل شکست جبهه حق، شکل گیری دو قطب و دو جریان در فضای سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی می باشد.

در گیری های سیاسی و اجتماعی خیلی خطرناکتر و تخریب کننده تر است از جنگ سخت و در گیری های فیزیکی.

در اینجا نکته ای که داریم این است که در درگیری های جمعی با نفاق صورت می پذیرد. عامل نفاق و منافع فرد یا افراد یا جریانی اقتضاء می کند که مردم به جان هم بیفتند و با یک حقی را ناحق و یا ناحقی را حق جلوه دادن باعث یارگیری و نهایتا درگیری اجتماعی می شود.

در زمان پیامبر( ص )خیلی از این نفاق ها در نطفه خفه می شد اما در بعد از پیامبر ص این جریان نفاق ریشه دار و نهادینه شد.

در بین مسلمانان منافقی بود به نام عبدالله بن ابی؛ بخاطر اینکه قبیله و خانواده اش مسلمان شده بودند مجبور شد علی الظاهر خودش را مسلمان جلوه دهد علی رغم اینکه رسوبات شرک و بت پرستی در او ریشه داشت مجبور شد در ظاهر اعلام اسلام کند.

لذا از هر فرصتی برای تخریب جامعه اسلامی استفاده می کردو دنبال برگرداندن و ارتجاع جامعه بود.

پیشنهاد شد به پیامبر( ص )که شما یک ملاقاتی با این فرد داشته باشید تا او احساس نزدیکی و دوستی با شما کند و دست از کار های منافقانه خود بردارد.

روش پیامبر اکرم (ص )این بود که در شهر مرکبشان الاغ بود با وجود اینکه اسب و شتر نیز داشتند. و با الاغ خود به سمت منزل عبدالله ابن ابی وارد شدند و الاغ پیامبر (ص) در انجا شروع به سرگین ریختن کرد و این باعث شد عبدالله بن ابی ناراحت شود و به پیامبر (ص ) توهین و بی احترامی کرد. و فردی به نام عبدالله بن رواح در حمایت از پیامبر (ص) علیه عبدالله ابن ابی موضعگیری کرد و مقدمه ای شد برای درگیری میان مسلمانان. واین شان نزول این آیه است

اما مصداق برجسته این آیه در مورد جنگ جمل بود.

((نکته : حسب و نسب و تبیلغات عوام فریبانه باعث مشروعیت نمی شود. مثلا در جنگ جمل کسی در مقابل امام مسلمین و ولایت قرار گرفت که روزی همسر پیامبر (ص) بود و افرادی با او همراه شدند که روزی از صحابه و یاران خاص پیامبر (ص )بودند.))

نماد کاربردی این ایه سابقه اش جنگ جمل است.

نکته اول: وان طائفتان .. مخاطب طائفتان هستند مومنین هست و وقتی سیاق آیه خطاب است چرا از اول نیامده بگوید ان طائفتان منکم در واقع ادبیاتی در قران است برای مدیریت و تربیت دینی نیز موثر است و نمی خواهد این عمل بد و خطرناک را مستقیم متوجه جامعه اسلامی کند. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی