۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت

خطبه اول: بیان جایگاه سیدالشهدا در عبودیت

جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۱ ب.ظ

ولایت به سیدالشهدا (علیه‌السلام) جوهره عشق به خداست

پیغمبر به فطرس فرمود برو به طرف نقصی که در عبادت تو به وجود آمده زیرا این نقص تنها با جوهره ولایت که عشق به حق است قابل ترمیم خواهد بود، نماد عشق به حق، حسین (علیه‌السلام) است.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه اول

دریافت
مدت زمان: 23 دقیقه 18 ثانیه

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه اول خردادماه بابیان این که موضوع خطبه اول در خصوص سبک زندگی اسلامی و اصول رفتاری با دشمنان بود که با توجه به همزمانی با سالروز ولادت سیدالشهدا (علیه‌السلام)، و جا دارد پیرامون ولایت و وابستگی ما به آن حضرت بحث شود، گفت: شهر مقدس مشهد پر سابقه ترین شهرهای کشور از نظر انعقاد نماز جمعه است.

ایشان ادامه داد: بعد از شهریور سال 1320 که آن فشارها، حصرها و تنگناهای دینی رضاخان ملعون برداشته شد، شاید اولین شهری که در آن نماز جمعه با آن اختناق، خفقان و آن شرایط برگزار شد، مشهد بود و از آن زمان تا امروز که بیش از 70 سال می گذرد، نماز جمعه در این شهر منعقد است.

تجلیل از عالم مبارز، آیت الله غلامحسین تبریزی

امام جمعه مشهد مقدس به آغازکننده نماز جمعه در مشهد اشاره و اظهار کرد: در آن روز، حضرت آیت الله شیخ غلامحسین تبریزی عالم جلیل‌القدری به عنوان یک شخصیت انقلابی و مبارزاتی، اقامه نماز جمعه را آغاز کرد و امروز با سالروز رحلت این عالم بزرگوار متقارن است؛ ما در مقام تکریم از این فریضه محوری الهی در جامعه‌شناسی از این عالمی که در آن فضای تاریک، نظام دست‌نشانده استکباری انگلیس نماز جمعه را اقامه کرد، سزاوار است یادی داشته باشیم.

ایشان ادامه داد: مسئله‌ای که در ولادت سید الشهدا (علیه‌السلام) به عنوان یک موضوع قابل توجه در تبیین ولایت امام حسین (علیه‌السلام) و عظمت معنوی ابی‌عبدالله در امروز که روز ولایت سید الشهدا بوده، اتفاق افتاده، جریان فطرس ملک است؛ این جریان را به طور کلی زیاد شنیدیم که وقتی وجود مقدس سیدالشهدا به دنیا آمدند، در صبحگاه امروز دامن پاک صدیقه اطهر به نور جمال میوه دلش روشن و منور شد، فرشتگان به زیارت قنداقه ابی‌عبدالله آمدند و فطرس ملک در این جریان مشکلاتش را به این برکت حل کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان داشت: این مسئله‌ای که گاهی تحلیل این روایت افراد را وادار می‌کند بعضی از حقایق را انکار کنند نیز بیان می‌شود، این روایت مسند است و سلسله سند دارد، مرحوم علامه مجلسی در چهار جلد بحار به مناسبت‌های مختلف این روایت را نقل می‌کند؛ در جلد 26، 43، 44 و در جلد 50، اصل روایت را ذکر می‌کند.

ایشان ادامه داد: امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند، خداوند ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را بر ملائکه و فرشتگان عرضه داشت، فرشتگان این ولایت را پذیرفتند جز یک فرشته به نام فطرس و چون تمرد کرد، بال و پرش در هم فروریخت و مستأصل شد، وقتی وجود اقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) متولد شدند، خداوند هفتاد هزار فرشته را با جبرئیل به محضر پیغمبر فرستاد، میلاد مسعود ابی‌عبدالله را به رسول الله تبریک بگویند.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: جبرئیل وقتی خدمت پیغمبر می‌آمد، فطرس بال شکسته وارد شد و به جبرئیل گفت کجا می‌روی؟ جبرئیل گفت خدا مرا برانگیخته با این فرشتگان به دیدار پیغمبر بروم، برای مولودی که امشب برای او متولدشده تبریک بگویم؛ گفت جبرئیل، مرا با خودت ببر و از او بخواه خدا این گناه و نقص مرا ببخشد.

ایشان اظهار کرد: جبرئیل گفت بر بال من سوار شو، سوار شد، فطرس بر بال جیرئیل خدمت پیغمبر رسید؛ جبرئیل به پیغمبر تبریک گفت و گفت: بین من و فطرس برادری و دوستی است، از من خواسته شما برای او دعا کنید تا خداوند او را به حالت اول بازگرداند، حضرت فرمودند بنا داری به ولایت علی (علیه‌السلام) بازگردی و رو بیاوری؟ فطرس پاسخ داد بله، پیغمبر ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را به فطرس عرضه داشت و او قبول کرد.

امام جمعه مشهد، جریان بازگشت فطرس به ولایت را با توسل به سیدالشهدا (علیه‌السلام) عنوان کرد و ادامه داد: پیامبر فرمود فطرس برو کنار آن گهواره، این قنداقه را با بدنت لمس کن، فطرس به‌طرف گهواره امام حسین (علیه‌السلام) آمد و پیغمبر دستانش را به‌طرف آسمان بلند کرد و گفت خدایا این فرشته به حسین (علیه‌السلام) من متوسل شده است؛ پس‌ازآن، بال های فطرس ترمیم پیدا کرد و با جبرئیل به پرواز درآمد.

ایشان با تأکید بر این که این روایت مسند بوده و سلسله سندهای قطعی دارد، گفت: چند نکته در این روایت قابل تحلیل است؛ نکته اول عرضه ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بر فرشته، چه به تعبیر فلاسفه جوهر مجرد و چه جسم رغیق؛ این فرشته ساختار وجودی دارد که مثل یک دستگاه اتوماتیک عبادت است که تمام وجود او اسباب دوام اوست؛ عبادت خدا را چه فرشته، چه انسان و چه جن انجام دهد، یک جوهره دارد و آن عشق به خداست، نمی‌شود کسی عاشق خدا باشد، عاشق مظهر خدا نباشد، لازمه عشق به خدا عشق به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)است، ولایت علی (علیه‌السلام)عشق به مظهر حق است در مقام عشق خدا که ابزار دوام و بقای ساختار وجودی فرشته است.

حسین (علیه‌السلام) مظهر عشق به خداست

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: فرشته‌ها ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را قبول کردند، فطرس این مظهر عشق را نپذیرفت و یک فرشته باعث تفکیک بین حق و عشق به مظهر حق شد و از آن مقام تنزل کرد، ساختار وجودی او در هم‌ریخت و این ساختار وجودی در چشم انسان به شکل بال و پر نشان یافت؛ فطرس از ساختار وجودی دچار نقص شد و از پا افتاد، مبدأ این عشق به حق رسول الله است، زمانی که به پیامبر گفت برایم دعا کن، چرا پیغمبر او را به سمت قنداقه حسین فرستاد؟ روز سوم شعبان فطرس خود را به قنداقه حسین مالید، چرا گفت مسح حسین؟ علتش این است که حسین (علیه‌السلام) مظهر عشق به خداست.

ایشان تصریح کرد: نمایشگاه عشقی که امام حسین (علیه‌السلام) در کربلا راه انداخت، این نمایشگاه عشق در تمام عرصه بشریت از اولی تا آخری بی نظیر بود؛ آنی که در عرصه عشق به حق امام حسین (علیه‌السلام) امتیاز دارد، راه‌اندازی نمایشگاه عشق است، به تعبیر زیارت ناحیه امام زمان(علیه‌السلام)، در آن لحظه‌ای که با بدن پاره پاره بر زمین افتاده بود چشمانش به‌طرف 84 زن و بچه بود و از طرف دیگر نیزه و شمشیر بود، نگاهش به زن و بچه ای بود که با چشم خود دید به کودک شش‌ماهه رحم نمی‌کنند، در این شرایط رو به خدا کرد و گفت خدایا تو می‌دانی من همه را درراه تو هزینه کردم.

امام جمعه مشهد به لزوم تأسی از نماد عشق به خدا اشاره و بیان کرد: پیغمبر به فطرس فرمود برو به طرف نقصی که در عبادت تو به وجود آمده زیرا این نقص تنها با جوهره ولایت که عشق به حق است قابل ترمیم خواهد بود، نماد عشق به حق، حسین (علیه السلام) است؛ خود را به محور ولایت بچسبان تا این نقص ترمیم پیدا کند.

نظرات (۱)

  • علیرضاطحانی
  • سلام
    امیدوارم این مطلب مورد مطالعه مسوولین ستاد نماز جمعه قرار گیرد
    در جمعه ی بعد از اعتکاف موقع اذان به عنوان زائر و میهمان نمازجمعه که از مشتاقان سخنان خطیب توانا بودم از ورودی شبستان امام خواستیم وارد شویم دیدم جوانی از اعضای ستاد جلو فرد مسنی گرفته و یقعه او را گرفته و می گوید فقط مسوولین آری فقط مسوولین ولی مسوولین 9 دی کجا بودند و نماز جمعه هیچ فردی نباید تبعیض قائل شود و نوع برخورد هم خیلی مهم است به اعضای ستاد بفرمایید اینها زائران بارگاه ملکوتی حضرت دوست هستند اینها از دیار ها مختلف به عشق آمده اند مسوولین به .... خلاصه بازهم تدبیر فردی مسن تر از اعضای ستاد راهگشا شد
    امید است تدبیر شود که برخورد ها صورت نگیرد
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از تذکرتون.
    حتما بررسی و پیگیری می شود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی