۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت

تفسیر مهدیه، استکبار ستیزی

چهارشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۲۲ ب.ظ

نفرت جهانی از مستکبران، نتیجه تداوم شعار «مرگ بر آمریکا» است

شخصی می گفت 36 سال است می گویید مرگ بر آمریکا و اسرائیل اما آن ها نمرده اند؛ بنده پاسخ دادم «در ابتدا فقط ما بودیم که شعار «مرگ بر آمریکا» می دادیم اما امروز تداوم این شعار، نفرت از آن ها را جهانی کرده و این جریان استکباری در چشم مردم منفور شده است.» همان طور که ما سال ها می گفتیم «مرگ بر منافقین» و مردم هم منافقان را در سازمان مجاهدین خلق می دانستند این برای سال ها و نسل های بعد می ماند و مردم از آن منفور خواهند ماند.

ادامه ی تفسیر مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی شامگاه چهارشنبه در جلسه هفتگی تفسیر قرآن خود که در مهدیه مشهد برگزار شد، به نمود سیاسی ابراز انزجار از جریان کفر در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: یک بعد شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، تقاضای نابود سازی و آرزوی نیستی و فنای آمریکا و اسرائیل است اما قبل از آن شعار نفرت از این جریان و سیاست حاکم بر دنیای استکبار است؛ پس این «مرگ» ضمن آرزوی نابودی، شعار نفرت و ابراز انزجار نیز هست.

 

نفرت جهانی از مستکبران، نتیجه تداوم شعار «مرگ بر آمریکا»

وی در تبیین تأثیر اظهار نفرت نسبت به آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس، گفت: شخصی می گفت 36 سال است می گویید مرگ بر آمریکا و اسرائیل اما آن ها نمرده اند؛ بنده پاسخ دادم «در ابتدا فقط ما بودیم که شعار «مرگ بر آمریکا» می دادیم اما امروز تداوم این شعار، نفرت از آن ها را جهانی کرده و این جریان استکباری در چشم مردم منفور شده است.» همان طور که ما سال ها می گفتیم «مرگ بر منافقین» و مردم هم منافقان را در سازمان مجاهدین خلق می دانستند این برای سال ها و نسل های بعد می ماند و مردم از آن منفور خواهند ماند.

 

امام جمعه مشهد افزود: کاری که سیدالشهدا(ع) نیز در کربلا کردند همین بود؛ در ظاهر به شهادت رسیدند و اسیر شدند، اما رنگ دشمن در بینش ها، دل ها و اندیشه ها منفور و محکوم شد، به گونه ای که هر حکومتی به شکل حکومت یزید و هر جریان سیاسی به مانند جریان بنی امیه باشد، مورد نفرت مردم در طول تاریخ بوده و ساقط می شود؛ از این رو اظهار نفرت اثر خود را می گذارد.

 

نفرین به شکست در زندگی، بدترین نفرین است

آیت الله علم الهدی در ادامه تفسیر سوره مبارکه «مسد» به بیان نکات تفسیری آیه اول این سوره پرداخت و گفت: در تفاسیر اهل تسنن از جمله تفسیر طبری، آیه «تبت یدا أبی لهب و تب» نفرین خداوند علیه ابولهب بیان شده است.

 

وی با اشاره به این که بدترین نفرین، نفرین به شکست و خیر ندیدن در زندگی است، افزود: نفرین یعنی دنبال هرچه بدوی به قول قدیمی ها نانت به نانت نرسد، همیشه دستت خالی بوده و بدهکار باشی، همه زندگی را غم و بلا و مصیبت پر کند، انسان هیچ جا روی آرامش و سعادت را نبیند و در نهایت هم در زمان پیری به جای مطلوبی نرسد؛ از این رو در دعا می گوییم خدایا گرفتاری ما را در هنگام پیری ما قرار مده.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، زندگی انسان ها را از نظر سختی و آسانی پیشامدها یکسان دانست و اظهار کرد: عده ای از ابتدای زندگی در بستری به دنیا آمده اند که همه چیز برایشان آماده است و بهترین لذایذ برایشان فراهم است اما کم کم افول می کنند و در پایان عمر دچار مصیبت می شوند، عده ای هم اول زندگی هیچ چیز ندارند و جوانی آن ها با محرومیت و رنج سپری می شود اما در پایان عمر که شور و هیجان را از دست داده و در بوران لذت و شهوت نیست، زندگی خوبی برایش فراهم می شود و این دوران را با عزت و آرامش سپری می کند، از این رو انسان ها از اول تا پایان زندگی همه یکسان هستند و کسی نیست که از ابتدای عمر تا انتها همه چیز به کامش باشد.

 

آیت الله علم الهدی گفت: اگر روز اول زندگی ما را مخیر کنند که اول زندگی مان خوب و پایان عمر ما همراه با سختی ها باشد یا برعکس، انسان عاقل به گونه ای انتخاب می کند که روز پیری و فرتوتی وابسته به کسی نبوده و عزتش حفظ شود از همین رو بالاترین نفرین ها این است که کسی در هنگام پیری ذلیل شود که این بدترین زندگی ها است.

 

وی افزود: یک جنبه نفرین، درخواست رخ دادن امری برای یک شخص است و جنبه دیگر آن به معنای ابراز نفرت و اظهار انزجار است، که جنبه اول آن درباره خدا صدق نمی کند چرا که بالاتر از او کسی نیست که بخواهد امری را درباره کسی از او درخواست کند اگر مشیت خدا بر این قرار گیرد که کسی بدبخت شود، بد بخت می شود، اما اگر به معنای اظهار نفرت و انزجار باشد، می توان آن را به خدا نسبت داد.

  

نفرین خداوند علیه کسی عین تحقق آن نفرین است

امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: باید توجه داشت که اگر خدا کسی را نفرین کرد، عین تحقق آن نفرین است، از همین رو قرآن می فرماید «زیان کار باد دو دست ابولهب، و زیان کار شده است»؛ در نفرین خدا هم ابراز انزجار است و هم خبر از تحقق آن نفرین و تفکیک آن مانعة الجمع نیست.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به ریشه اظهار نفرت نسبت به مستکبران، در احکام اسلامی گفت: یکی از احکام دینی ما تبری است که به معنای اظهار برائت از یک جریان کافر و فاسد است که خودش ساقط کننده آن جریان کفر است.

 

وی در ادامه تفسیر آیه اول سوره مبارکه «مسد»، در پاسخ به این سوال که چرا قرآن کریم برای نفرین ابولهب از عبارت «زیان دیده شدن دو دست وی» استفاده کرده است، اظهار داشت: دو خسارت و زیان در زندگی انسان وجود دارد، یکی خسارت در کار و دیگری خسارت در نفس انسان؛ عبارت «یدا» کنایه از کار ابی لهب دارد چرا که آن عضوی که برای کار کردن است و در ساطع شدن افعال انسان از دیگر اعضا فعال تر است، دست است؛ پس این عبارت یعنی «هرکاری که ابولهب انجام می دهد زیان دیده است و در کارش خیر نبیند.»

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به آیه 103 سوره مبارکه کهف، زیان کارترین افراد بر اساس نظر قرآن را زیان کاران در عمل دانست و افزود: زیان اصلی در کار انسان است و آن جا که کارش در دنیا از همه بیش تر ضرر دارد، جایی است که خیال می کند اعمال خوبی انجام می دهد اما دارد بدترین اعمال را انجام می دهد و در کارش گمراه می شود؛ طبیعت انسان هم به نحوی است که وقتی در کارها ضرر می کنند و مثلا در فعالیت اقتصادی ورشکست می شود، در لحظه برداشتن آن قدم در ابتدای امر معتقد بوده که بهترین کار را انجام می دهد و منفعتش در آن کار است.

 

زیان در عمل به زیان در انسانیت منجر خواهد شد

 

آیت الله علم الهدی سپس به تبیین چگونگی بروز زیان در عمل پرداخت و گفت: خداوند انسان را به گونه ای خلق کرده که باید کارش مولد باشد و موجودات را به حرکت در آورد؛ به حرکت در آوردن و فرآورده ایجاد کردن کار انسان است از این رو اگر بنا شد کار انسان مولد نباشد، در کارش ضرر کرده است.

 

وی تأکید کرد: انسان اگر بخواهد در دنیا مولد باشد خودش نباید در چرخ دنیا باشد، کسی که در دنیا به دنبال شهوت، لذت و خوشگذرانی است نمی تواند مولد باشد چرا که در بین چرخ دنیا گیر افتاده است.

 

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: زیان در عمل به زیان در انسانیت می انجامد و انسان های بدکار در نهایت به تکذیب آیات خدا می رسند که این خسارت نفس است؛ پس عبارت «تب» در ابتدای آیه به خسارت در کار ابولهب، و عبارت «تب» دوم به خسارت در نفس وی اشاره دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی