۱۴۰۳ سه شنبه ۰۴ ارديبهشت

جلسه ی هجدهم

پنجشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۴۶ ق.ظ

تفسیر اجتماعی قرآن

سوره ی حجرات

آیت الله علم الهدی در ادامه تفسیر سوره  مبارکه حجراتبه ادامه ی تفسیر آیه شریفه هفت پرداخت و افزود: بخش دوم آیه بخش اول توضیح آن در جلسه قبل گذشت مسئله تحبیب ایمان یعنی زینت ایمان در این آیه شریفه مورد اشاره واقع شده است . که توضیحات آن در جلسه قبل داده شد اما بخش آخر این آیه شریفه ( اولئک هم الراشدون ) در این آیه شریفه از اول آیه ضمیرها واشاره به مخاطبین است اما در آخر آیه ضمیر (اولئک) غایب آورده است چرا ؟ جواب این است که در مواردی که می خواهند مخاطب را توبیخ کنند از ضمیر غایب استفاده می کنند اما در اینجا برعکس است آیه در مقام توبیخ نیست بلکه در مقام تکریم وتمجید است وچرا سیاق آیه از مخاطب به غایب منتقل شده به دلیل این است که می خواهد اهمیت وعظمت مسئله را عنوان کند وهمین موضوع مسئله را فراگیر و گسترده تر می کند و مورد غایب گسترده تر از مورد خطاب است برای تفهیم گستردگی و توسعه مفهوم از ضمیر غایب استفاده شده است یعنی شما برای راهیابی به دین باید آن مسیر را تا آخر ادامه دهید .



دریافت

اما کلمه راشدون : مفسرین عموما به کلمات ذیل آیات وتناسب آنها با آیه توجه نمی کنند وفقط آنها را معنی می کنند در حالیکه تمام این نکات که در پایان آیات آمده یک نسبت وارتباط کامل با تمام نکاتی دارد که در آیه گفته شده مثلا در همین آیه شریفه ذیل آیه هم الراشدون آمده است .

رشد یا رشید به چه معنی است ؟ رشد یا رشید به معنی نمو وگستردگی است ویک حقیقتی که در جای خودش باقی نمی ماند و روز به روز در حال  گستردگی است چه در فضائل که در انسانها است وچه در موجودات دیگرکه فقط رشد ظاهری وجسمی دارند .

اما آیا نمو ورشد انسان با گیاهان ویا حیوانات به یک معنی است ؟ وآیا رشد انسان هم از مقوله رشد گیاه وحیوان است ؟ خیر رشد برای انسان این است که در مسیر قطعی پیش برود رشد جسمی منظور نیست وهمانطور که در  آیه شریفه آیت الکرسی آمده است (قدتبین الرشد من الغی )رشد در مقابل غی یعنی گمراهی منظور است .

خصوصیت دیگر در ذیل این آیه شریفه این است که اسم اشاره (اولئک ) مقدم شده واول آمده به اصطلاح محمول بر موضوع مقدم شده است که دلیل بر انحصار است محمول منحصر بر محمول است یعنی تنهی کسانی که این خصوصیت را داشتند رشد پیدا کرده اند والا رشد نکرده اند لذا باید کسانی که ایمان در دل آنها زینت پیدا کرد واز گناه متنفر شدند که این مسیر راهیابی به دین است این حالت را تا آخر حفظ کنند وادامه بدهند اما معنی حب وبغض این است که ......................

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی