۱۴۰۳ پنجشنبه ۳۰ فروردين

جلسه ی صدم

چهارشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۱۵ ق.ظ

فرائدالاصول

المقام الثانی:باب تراجیح

در مقام ثانی یعنی باب تراجیح چهار مقام وجود دارد



دریافت

مقام اول : مرجحات ( اگر دو اماره با یکدیگر تعارض کردند و یکی از آندو نسبت به دیگری دارای رجحان وامتیاز بود)

مقام دوم (اخبار علاجیه )مزایا و مرجحات یکی از دو حدیث بر دیگری که دو گونه است 1- مرجحات غیر منصوصه 2- مرجحات منصوصه مقام سوم : مرجحات منصوصه : آیا در مقام ترجیح احد المتعارضین علی الاخری فقط باید به مرجحات منصوصه اکتفا کنیم وحق تعدی به سایر مرجحات نداریم ؟ یا اینکه حق داریم به هر عاملی که سبب اقربیت احدالحدیثین الی الصدق والحق والواقع می شود تعدی نماییم ؟ ومقام چهارم در بیان انواع واقسام مرجحات داخلیه وخارجیه است

اما توضیح دو مقام اول ودوم در جلسات قبل گذشت وتوضیح مقام سوم رسید تا سخن مرحوم محدث بحرانی

محدث بحرانی : در این مقام از مقدمات حدائق گفته – علمای اصول از ترجیحات در این مقام مطالبی ذکر کرده اند که اکثر آنها به محصولی باز نمی گردد و آنچه نزد ما مورد اعتماد است اخبار وارده از اهل بیت (ع) است که مشتمل بر وجوه ترجیحات می باشد

اما جواب مرحوم بحرانی : دانستید که اصل پس از ورود تکلیف شرعی به عمل به یکی از متعارضین عمل به روایتی است که احتمال دارد در نظر شارع مرجح باشد زیرا  جواز عمل به مرجوح در این صورت مشکوک است . اگر پس از تکافو ، مرجع توقف واحتیاط باشد اصل عدم ترجیح است مگر به چیزی که مرجح بودنش معلوم است لکن دانستید که مختار با تکافو تخییر می باشد پس اصل عمل به راجح است . مگر آنکه گفته شود اطلاقات تخییر حاکم بر این اصل است و ...................

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی