۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

دیدار با مسئولین ستاد زکات

پنجشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۲، ۰۱:۳۲ ب.ظ

نظام اقتصادی ما نظام سرمایه داری است نه اسلامی!!
نظام اقتصادی که در آن سرمایه ملی را حساب می کنند، کل تولید و سود تولید و ارزش افزوده را محاسبه می کنند و تمام داشته های آن متعلق به عده ای سرمایه دار است و این سود ملی در جیب عده ای خاص که از قدرت و ثروت بالاتری برخوردارند می رود این همان نظام اقتصادی سرمایه داری است که غرب به ما دیکته می کند و در آن سطح درآمد سرانه را روی کل سود ملی حساب می شود.
دیدار بامسئولین ستاد زکات


آیت الله علم الهدی در دیداری که در روز پنج شنبه با مسئولین ستاد زکات داشتند بعد از عرض خیر مقدم وتشکر از زحمات عزیزان در بیان اهمیت مسئله زکات افزودند: در تبین اهمیت مسئله زکات همین بس که در قرآن کریم در بیشتر مواردی که سخن از وجوب اقامه نماز شده بلافاصله ایتاء زکات را هم در کنارش گوش زد می کند. بیان این مسئله در کنار نماز به عنوان عمود دین و محور نمایش عبودیت وقرار گرفتن رسیدگی به فقرا و بیچارگان ومسئله زکات در عرض محور نمایش بندگی حق بیانگر واقعیت دیگری در بحث اهمیت زکات است. در اقامه نماز کمال فردی برای ما در عبودیت ذات مقدس الهی بوجود می آید اما در کنار این کمال فردی کمال جمعی هم لازم است که مسئله زکات محور واهرم تحقق کمال جمعی محسوب می شود.

ایشان درتبیین بحث زکات بیان کردند: در حقیقت مسئله زکات تنها سیر کردن گرسنگان و یا رسیدگی به فقرا و قشر آسیب پذیر جامعه نیست بلکه عامل اصلی رسیدن به کمال جمعی ماست. ایتاء زکات  پیاده کردن طرحی است تا زکات را محور تکامل زندگی جمعی خود قرار دهیم و ما زمانی کامل هستیم که کمال جمعی ما نیز در کنار کمال فردی مان تامین شود.
آیت الله علم الهدی در ادامه سخنان خود به بیان علت کم توجهی به مسئله زکات تا به امروز پرداخته و افزودند: مسئله قابل توجه برای ما اینست که چرا از ابتدا مسئله زکات در کنار نماز یک تعبد جمعی و یک عمل قطعی مسلمین قرار نگرفته و چرا زکات فریضه غریب الهی است. سه فریضه در جامعه ما غریب واقع شدند. زکات، امر به معروف و نهی از منکر وبا این تاکیدی که پروردگار در کنار نماز برای این بحث داشتند اما زکات به این وضعیت در جامعه اسلامی در آمده است وعلت این اتفاق عدم انسجام مسلمین بعد رحلت رسول اکرم(ص) تا به امروز است وجریان های حاکم بر قدرت ومدیریت جامعه نتوانستند انسجام جمعی در امت ایجاد کنند.


ایشان با تشریح وضعیت کنونی مسئله زکات در جامعه ما بیان کردند: امروز در نظام جمهوری اسلامی که انسجام جمعی به عنوان جامعه دینی و قبه الاسلام در جامعه بوجود آمده باید در آن این کمال جمعی حاکم شود. از ابتکارات مقام معظم رهبری که برگرفته از مدیریت نافذ و قوی ایشان است اینکه تولیت این مسئله مهم را از ابتدا به  کمیته امام خمینی(ره) داده واین نهاد وتشکل را متولی این فریضه قرار دادند که محور کمال جمعی جامعه است.
آیت الله سید احمد علم الهدی خطاب به حاضرین گفتند: چون زکات از وجوهات شرعی است که صاحب و مالک آن ولی امر است پس جذب، دریافت ومصرف آن باید در حوزه ولایت ونمایندگان ایشان انجام گیرد و واگذاری آن به کمیته امداد امام(ره) که معلومات واطلاعات حاکم بر آن نسبت به نیاز ها و خلاء اقتصادی جامعه است باعث سازماندهی وجوهات در جهت مصرف درست می شود که باید طرح و برنامه خاصی در محوریت زکات که کمال جمعی جامعه درآن است ارائه شود.

با وضعیت موجود در جامعه که اکثریت مردم از مشکلات اقتصادی می نالند با شناخت خلاء های اقتصادی جامعه وارئه یک الگوی اقتصادی بجای الگوی دیکته شده غربی که محوریت آن توسعه اقتصاد از بالا به پایین است باید اقتصادی بر اساس توسعه آن برپایه عدالت اجتماعی تبیین شود تا فقر به عنوان مهمترین مشکل در اقتصاد ما ریشه کن شود که علت واگذاری بحث زکات از طرف رهبری معظم به کمیته امداد امام(ره) اشراف کامل این نهاد به خلاء های اقتصادی و فقر در جامعه است.

نظرات (۱)

به نام خدا با سلام
در تایید صحبتهای حضرت آقای علم الهدی ،متاسفانه آن برنامه ای که در زمینه اقتصادی در دولت قبل اجرا گشت نهادینه کردن نمونه اقتصاد لیبرالی میلتون فریدمنی بوسیله تئورسین اقتصادی دولت آقا جمشید پژویان استاد لیبرال دانشگاه علامه طباطبائی بود و در مورد دولت حاضر یعنی دولت آقای روحانی ایشان در زمانی که دبیر تشخیص مصلحت نظام بودند در کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران صفحه 782 نمونه اقتصاد لیبرالی نیو کینزی به عنوان مکتب اقتصادی در توسعه مطلوب معرفی میکند
آقای حسن روحانی نوشته است:
"پس از بررسی انواع مکاتب اقتصادی در این مطالعه و ارزیابی آنهااز منظر اسناد فرادستی نظام از جمله اهداف اقتصادی سند چشم انداز و سیاستهای کلی ابلاغی در برنامه های چهارم و پنجم توسعه به ویژه سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی به نظر میرسدکه نظریه های مکاتب نهادگرایان و کینزی ها ی جدید با الگوی مطلوب توسعه در جمهوری اسلامی ایران قرابت بیشتری داشته باشد ."
حالا جالب اینجاست این کتاب با نامه و مهر و امضا رئیس مرکز برای تک تک مسئولین دستگاهها میفرستد... همه اینها در حالتی است که یکی از دلایل مخالفت امام با آقای منتظری این بود که به منتظری فرمودند:" تو بعد از من مملکت را میدهی دست لیبرالها..." والسلام علی من التبع الهدی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی