جلسه ی نود و نهم
فرائدالاصول
المقام الثانی:باب تراجیح
در مقام ثانی یعنی باب تراجیح چهار مقام وجود دارد
مقام اول : مرجحات ( اگر دو اماره با یکدیگر تعارض کردند و یکی از آندو نسبت به دیگری دارای رجحان وامتیاز بود)
مقام دوم (اخبار علاجیه )مزایا و مرجحات یکی از دو حدیث بر دیگری که دو گونه است 1- مرجحات غیر منصوصه 2- مرجحات منصوصه مقام سوم : مرجحات منصوصه : آیا در مقام ترجیح احد المتعارضین علی الاخری فقط باید به مرجحات منصوصه اکتفا کنیم وحق تعدی به سایر مرجحات نداریم ؟ یا اینکه حق داریم به هر عاملی که سبب اقربیت احدالحدیثین الی الصدق والحق والواقع می شود تعدی نماییم ؟ ومقام چهارم در بیان انواع واقسام مرجحات داخلیه وخارجیه است
اما توضیح دو مقام اول ودوم در جلسات قبل گذشت وتوضیح مقام سوم این است که : به طور کلی مرجحات در یک تقسیم به دو دسته منقسم می شوند : الف : مرجحات منصوصه یعنی مزایایی که سبب اقربیت احدالخبرین الی الواقع والصدق می شوند و در لسان احادیث به آنها تصریح شده است و ب : مرجحات غیر منصوصه یعنی عواملی که سبب اقربیت الی الواقع می شوند وضمنا در لسان روایات هم بدان ها تصریح نشده از قبیل منقول به لفظ نسبت به منقول به معنی و..
حال شکی نیست در این که ترجیح احدالخبرین بلا مرجح را احدی قائل نشده ، بلکه تخییر یا توقف را گفته اند ونیز شکی نیست در اینکه ترجیح به مرجحات منصوصه هم به عقیده کسانی که نصوص مذکوره را حجت بدانند حتمی است ونوبت به تخییر نمی رسد و...............................