۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

خطبه اول: نظام رفتار اجتماعی با دشمن

جمعه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۳۷ ب.ظ

عداوت و دشمنی یک جریان ضد ارزش و ناپسند است/دشمن درونی در جریان های سیاسی خطرناک تر از دشمن بیرونی است

نباید در تعاملات خود در زندگی، تنها احساسات و عواطف را حاکم کنید؛ اگر فرزند 40 ساله شما از شما اقدام و حرکتی می خواهد که با مصالح اجتماعی شما نمی سازد، همچون همان خواسته فرزند 2 ساله ای است که نباید او را اجابت کرد.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه السلام)

 

ویدئو خطبه اول

دریافت
مدت زمان: 22 دقیقه 13 ثانیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه امروز، 18 اردیبهشت‌ماه در ادامه بحث سبک زندگی اسلامی به بیان نظام رفتار اجتماعی با دشمن پرداخت و گفت: ذات مقدس پروردگار در قرآن کریم در مورد هبوط آدم از بهشت به زمین می‌فرماید: « فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ» هنگامی‌که شیطان آدم و حوا را لغزاند و این‌ها را از بهشت بیرون کرد، خداوند می‌گوید ما گفتیم، گفتار خدا عین تکریم خلقت و گفتار است؛ از بهشت خارج شوید درحالی‌که بعضی از شما دشمن بعضی هستید.

ایشان بابیان این‌که معیار تفاوت زندگی بهشتی بازندگی خاکی کره زمین در مسئله عداوت است، ادامه داد: در ارتباطات بهشتی، جریانی به نام عداوت وجود ندارد اما آنچه خاصیت زندگی خاکی است، مسئله پیدایش جریان عداوت در بین بنی‌آدم است، چرا در زندگی بهشتی بین انسان‌ها عداوت و دشمنی نیست اما در زندگی خاکی این عداوت وجود دارد؟

امام‌جمعه مشهد مقدس دلیل این تفاوت را وجود محدودیت در امکانات و توسعه زمینی عنوان و بیان کرد: امکانات در زندگی خاکی و زمینی، امکاناتی محدود است که مورد اشتراک منافع، دادوستد و درگیری قرار می‌گیرد، انسان‌ها برای دستیابی بیشتر و توسعه کامل‌تر ازنظر رفاه و لذت در زندگی زمینی، جریان عداوت و دشمنی را به وجود می‌آورند.

عداوت و دشمنی یک جریان ضد ارزش و ناپسند است

ایشان عداوت و دشمنی را از دیدگاه اسلام یک جریان ضد ارزش و ناپسند خواند و افزود: دشمنی نیز همچون دوستی بر دو قسم است، همان‌طور که در نظام رفتاری با دوست، دوستی بر دو قسمت احساسی و هدفمند تقسیم شد، دشمنی نیز بر مبنای احساس و هدفمندی صورت می‌گیرد؛ برخی دشمنی‌ها احساسی است، گاهی در مقابل کسی قرار می‌گیرید که از او خوشتان نمی‌آید، اگر درنتیجه این ناخوشایند شما، دشمنی به وجود بیاید، دشمنی احساسی است که مقبول نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: در مقابل، دشمنی هدفمند قرار دارد، گاهی دشمنی شما بر اساس هدف است و گاهی نیز طرف مقابل بر اساس دشمنی هدفمند با شما رفتار می‌کند؛ آیا ما می‌توانیم به‌عنوان هدفمند به دشمنی متوسل شویم و دشمنی را از اهداف خود قرار دهیم؟ این در نظام رفتاری اسلامی، الگو و آموزه دارد که انسان عداوت و دشمنی با دیگران را نباید ابزار رسیدن به هدف قرار دهد.

ایشان اظهار کرد: اگر ما عداوت و دشمنی را ابزار قرار ندادیم، آیا دیگران نیز این کار را انجام نمی‌دهند؟ یکی از اصول در زندگی، دشمن‌شناسی است، دشمن چه کسی است؟ کسی است که حدود و شخصیت شما را در جامعه نادیده می‌گیرد؟ حقوق شمارا نقض می‌کند؟ ممکن است این برخوردها پیش بیاید اما دشمنی نیست.

اگر دشمن‌شناس نباشیم، بصیرت نداریم

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که اگر در زندگی دشمن‌شناس نباشیم، انسان بصیری نیستیم، خاطرنشان کرد: باید بدانیم دشمن ما چه کسی است و چه کسی می‌تواند دشمن ما شود؛ در دشمن‌شناسی، آن آموزه‌ای که اسلام در اختیار ما می‌گذارد، کسی است که ضرر شما در استخدام منفعت او باشد، شخصی که می‌خواهد در موقعیت سیاسی و اجتماعی به سود و منفعتی برسد، این شخص دشمن شماست.

ایشان ادامه داد: چنین فردی می‌بیند اگر شما ضرر کنید، این ضرر شما ابزار منفعت اوست و پلکان بالا رفتن او را فراهم می‌کند، پس درصدد واردکردن ضرر به شما برای سود و منفعت خود برمی‌آید، این دشمن شماست حتی اگر از عزیزترین افراد شما باشد؛ به همین سبب خداوند هشدار می‌دهد، زن شما، همسر شما، شوهر شما که از عزیزترین عزیزان شماست، قرآن می‌گوید این زن و بچه دشمن توست.

خط‌کشی‌های جریانی و قبیله‌ای از نگاه اسلام باطل است

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که در بصیرت و دشمن‌شناسی در جامعه نباید خط‌کشی کرد، اظهار کرد: اشکال این است که ما در جریان دشمن‌شناسی در جامعه، خط‌کشی می‌کنیم، می‌گوییم این افراد، این خانواده، این جریان و این قبیله دشمن ماست، این خط‌کشی‌هایی که در دنیای جاهلیت و جوامع لائیک وجود دارد از نگاه اسلام جریان باطلی است.

ایشان تصریح کرد: وقتی فرزند شما می‌خواهد رانت‌خواری کند، به پول، هوا و هوس برسد و شما پدر رنج‌کشیده‌ای که دارای آبرو، احترام و نفوذ هستید، ابزار رانت خود قرار می‌دهد تا به منافع و قدرت برسد، قرآن می‌گوید این دشمن شماست ولو پاره‌جگر شماست.

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه داد: همسری که حساب می‌کند برای رسیدن به لذت، شهوت و عیاشی یک زن خاک خورده گوشه خانه که از جوانی با فقر و ناداری شما ساخته، زندگی را جمع کرده و فرزندان را تربیت‌کرده و امروز به یک پیرزن تبدیل‌شده، آقای ثروتمند دارای مقام، تمام این زندگی را به باد شهوت می‌کشد برای هم خوابی با یک دختر 20 ساله، این فرد دشمن شماست.

بصیرت در دشمن‌شناسی از ابزار و لوازم قطعی دین است

ایشان با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ...»، ادامه داد: زنی که در زندگی، سر کنار سر شما بر بالین گذاشته و شخصیت او وابسته به شخصیت شماست، ابزار سود یابی و جریان یابی جریان مخالف فکری شما می‌شود، آبروی شمارا ابزار کرده و سازگاری با آن جریان را بر شما تحمیل می‌کند، این دشمن شماست.

عضو خبرگان رهبری با هشدار نسبت به این‌که در تعاملات خود در زندگی، تنها احساسات و عواطف را حاکم نکنید، تأکید کرد: اگر فرزند 40 ساله شما از شما اقدام و حرکتی می‌خواهد که با مصالح اجتماعی شما نمی‌سازد، همچون همان خواسته فرزند 2 ساله‌ای است که نباید او را اجابت کرد.

دشمن درونی در جریان‌های سیاسی خطرناک‌تر از دشمن بیرونی است

ایشان بیان کرد: گاهی عداوت‌ها و دشمنی‌ها در خانه ما و در کنار بالین ماست، همیشه دشمن را در خط‌کشی‌های اجتماعی نجوییم، دشمنی‌های جریانی نیز همین است، دشمنی اجتماعی و سیاسی خود را آن‌طرف مرزها نبینیم.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد:1400 سال عمر اسلام همه تجربه و عبرت سیاسی است، گاهی اوقات دشمن درون‌مرزی به‌مراتب خطرناک‌تر از دشمن برون‌مرزی است؛ در صدر اسلام، امیرالمؤمنین یهود را در مدینه براندازی کرد، یهودی‌ها، بنی نظیر و بنی قریظه را اخراج کرد، اما قاتل علی(علیه السلام) یهودی نبود، قاتل علی(علیه‌السلام)  حافظ قرآن بود؛ دشمن درونی در جریان‌های سیاسی به‌مراتب خطرناک‌تر از دشمن بیرونی است لذا بصیرت انسان در دشمن‌شناسی است.

ایشان در پایان با اشاره به بارندگی‌های اخیر در مشهد و آب‌گرفتگی معابر، از امدادگران هلال‌احمر، آتش‌نشانی و همه فعالان که در شهرداری به مردم کم رسانی کردند، تشکر کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی