۱۴۰۳ يكشنبه ۰۹ ارديبهشت

تفسیر سوره مبارکه مسد،مرگ بر آمریکا

چهارشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۲۱ ب.ظ

ریشه قرآنی شعار مرگ بر آمریکا، آیه «تبت یدا أبی لهب و تب» است

اسلام دین خشونت و نفرین و انتقام نیست، چرا که اگر این چنین بود پیغمبر پس از فتح مکه، از مشرکینی که  به ایشان در طی 13 سال اقامت شان در مکه اهانت کردند، انتقام می گرفتند؛ این جا بحث اعلام انزجار از نماد شرک و است. مورد نفرین قرار دادن یک اقلیم که وطن عده‌ای است، و تبدیل آن به شعار کاری اسلامی نیست، اما گاه اسم آن منطقه نمادی از کفر، شرک و ضد ارزش است لذا نفرین فرستادن بر آن سبب راهبرد سیاسی مسلمانان خواهد شد.

تفسیر سوره مبارکه مسد،مهدیه مشهد

آیت الله علم الهدی شامگاه چهارشنبه در جلسه هفتگی تفسیر قرآن که در مهدیه مشهد برگزار شد، در بحث تفسیر سوره مبارکه «مسد» به ارتباط این سوره با سوره‌های گذشته پرداخت و اظهار داشت: ذات مقدس پروردگار در سوره «نصر» سه مطلب را درباره سرنوشت مؤمنین و جریان متعالی اسلام مطرح فرمود؛ اولا اساس فتح و پیروزی، دوم، نصرت پروردگار و امداد غیبی به مسلمان‌ها و اسلام در ارتباط با سیر حرکتی این مکتب، و سوم، جریان مقاومت، شکر، تسبیح و حمد پروردگار و مقاومت در جهت اصلاح خرابی‌ها و پوشش عیوب و نواقص.

وی افزود: وقتی از زمان ظهور پیغمبر(ص) تا به امروز، جریان حرکتی اسلام را تحلیل می‌کنیم، می‌بینیم اسلام رو به رشد، توسعه و تعالی بوده و حتی در مواردی که مسلمانان دچار بحران‌های اجتماعی شده‌اند و از یک طرف هوس بازی‌ها، کامیابی‌ها و آسودگی به لذایذ اوج می‌گرفت و از سوی دیگر معنویات دچار تزلزل می‌شد، خود اسلام به عنوان مکتب، در توسعه معارفش در سربالایی قرار داشته است.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: در دل مظالمی که دشمنان اسلام برای اولیای خدا به وجود آوردند، حرکت اسلام رو به تعالی بوده است؛ این مسئله از صدر اسلام بوده و مربوط به اکنون نیست.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: سرنوشت کفر و الحاد و عداوت با اسلام، در سوره «تبت» در سرنوشت ناپاک‌ترین و سرسخت ترین دشمنان پیغمبر تصویر شده که در آن نفرین به ابولهب، عموی پیغمبر(ص)، به عنوان سرسخت‌ترین دشمن ایشان ذکر شده است.

وی در تشریح شأن نزول این سوره مبارکه، گفت: عداوت‌ها با رسول الله (ص) از زمانی شروع شد که ابولهب در ماجرای دعوت عمومی پیغمبر (ص) در دامنه کوه صفا، به سمت ایشان سنگ پرتاب کرد لذا خداوند در این سوره او را که نماد شرک و استکبار شده بود، مورد نفرین قرار می دهد.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: نکته مورد توجه در این سوره این است که ما فرهنگ برخورد قرآن را در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بدانیم؛ قرآنی که رسما به عنوان یک بخش نامه قطعی اعلام می‌کند که به کسانی که به غیر خدا دعوت می‌کنند هم دشنام ندهید، اگر فرهنگش دشنام ندادن و در خط انتقام نبودن است، چرا در این آیه به دشمن پیغمبر لعن می‌فرستد؟

آیت الله علم الهدی افزود: امروز هم در مسائل و مباحث سیاسی همین مسئله را داریم و برخی که ژست دموکراتیک گرفته و می‌خواهند خوش اخلاق جلوه کنند، می‌گویند چرا باید «مرگ بر آمریکا» بگوییم و به اقلیمی که در یک گوشه از دنیاست و انسان‌هایی به آن علاقمندند و نعمت هایی از خدا بر آن نازل شده به خاطر مستکبر بودن حکام آن مرگ بفرستیم؟

وی در پاسخ به این شبهه تصریح کرد: ریشه قرآنی شعار مرگ بر آمریکا، آیه «تبت یدا أبی لهب و تب» است؛ اسلام دین خشونت و نفرین و انتقام نیست، چرا که اگر این چنین بود پیغمبر پس از فتح مکه، از مشرکینی که  به ایشان در طی 13 سال اقامت شان در مکه اهانت کردند، انتقام می گرفتند؛ این جا بحث اعلام انزجار از نماد شرک و استکبار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مورد نفرین قرار دادن یک اقلیم که وطن عده‌ای است، و تبدیل آن به شعار کاری اسلامی نیست، اما گاه اسم آن منطقه نمادی از کفر، شرک و ضد ارزش است لذا نفرین فرستادن بر آن سبب راهبرد سیاسی مسلمانان خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی