۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

خطبه اول: امیرالمؤمنین نماد عبودیت خداوند

جمعه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۳۶ ب.ظ

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) تابلوی تمام‌عیار عبودیت خداوند است

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) تابلوی تمام‌عیار عبودیت، دلدادگی و اخلاص است، این عنصر آسمانی نماد عبودیت کامل حق در کعبه به دنیا آمد تا به دنیا اعلام شود هرکس از خدا هرچه می‌خواهد باید به علی نگاه کند.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا(علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه اول

دریافت
مدت زمان: 20 دقیقه 7 ثانیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه 11 اردیبهشت‌ماه بابیان این‌که به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، موضوع خطبه اول را به این امر اختصاص می‌دهیم، بیان کرد: برخی فرق اسلامی، تولد امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) را یک واقعه اتفاقی دانستند اما کیفیت این حادثه نشان می‌دهد که یک واقعه اتفاقی نبود بلکه نشان می‌دهد با یک جریان دینی رخ‌داده و به دنیای بشریت اعلام کرد.

ایشان ادامه داد: اگر مسئله به شکلی بود که فاطمه بنت اسد برای ادای نماز و عبادت وارد کعبه می‌شد و وضع حمل می‌کرد، می‌شد این واقعه را یک اتفاق قلمداد کرد؛ موارد زیادی رخ‌داده که بانوان باردار در مسجد، هواپیما و جای دیگر وضع حمل می‌کنند اما جریان ولادت مولا با آن شکلی که وجود دارد، نشان می‌دهد که اتفاقی نبوده است.

امام‌جمعه مشهد مقدس به بیان کیفیت شکل‌گیری این واقعه پرداخت و اظهار کرد: فاطمه بنت اسد برای طواف وارد مسجدالحرام شد و مشغول طواف بود، به رکن مستجاب رسید ، موقعیتی که درست در نقطه مقابل در کعبه قرار داشت، درد زایمان بر او عارض شد، درد به حدی شدت داشت که قدرت برداشت یک‌قدم را هم نداشت، تنها به پرده کعبه چنگ زده بود و فریاد می‌کشد، مردم نیز متوجه قضیه نبودند اما احساس درد شدید به این خانم دست داده بود.

ایشان افزود: صدای مهیب انفجاری از سوی مسجدالحرام بلند شد، مردم ترسیدند، گردوغبار غلیظی فضای مسجدالحرام را فراگرفت، دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد در آن شرایط درد که به دنبال پناهگاه می‌گشت، چشمش به دخل کعبه افتاد، وارد کعبه شد و دیوار شکافته شده بسته شد.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که مردم برای باز کردن در کعبه و آگاهی از دلیل این اتفاق عاجز ماندند، خاطرنشان کرد: مردم وحشت‌زده از این موضوع به در کعبه ریختند تا در را باز کنند، هرچه کردند درباز نشد و قفل نشکست، از آن‌طرف نیز یک زن داخل خانه کعبه و خطر انفجار دیگر و فروریختن کعبه بر سر این زن؛ در نقل‌ها آمده که این قضیه سه روز طول کشید، تمام شهر به خانه کعبه آمدند، سه شبانه‌روز نه آب و نه امکان گذران زندگی در کعبه، در باز نمی‌شود و هیچ‌کس از این خانم خبر ندارد.

ایشان ادامه داد: بعد از سه روز، انفجار دومی رخ داد و گردوغبار غلیظی مسجدالحرام را فراگرفت، آن دیوار دوباره شکافته شد و آن خانم مطهره از خانه کعبه بیرون می‌آید و یک نوزاد روی دست این خانم در پارچه پیچیده شده بود؛ دو برگ حاوی دو بیت بر روی صورت این نوزاد افتاد که در آن گفته‌شده بود: «شما پدر و مادر را تخصیص دادم به یک فرزند پاک و مقدسی که نامش مشتق از علی اعلاست» و اسم او را علی نامیدند اما ابوطالب نگران است، نکند فرزند عزیز من با این میمنت و مبارکی نابیناست و چشمش را باز نمی‌کند.

نزول قرآن بر زبان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پیش از نزول قرآن

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: رسول اکرم(صلوات‌الله‌علیه) بااینکه جوان 30 ساله بودند، وارد مسجدالحرام شدند، ابوطالب بچه را به دست پیامبر (صلوات‌الله‌علیه) داد، چشم امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) چشمانش را باز کرد و به جمال رسول‌الله روشن شد و 10 سال پیش از نزول قرآن، 10 آیه اول سوره مؤمنون بر زبان این طفل نازل شد و خواند، این پیام تکوینی خدا بود که درون کعبه، کانون عبودیت و بندگی خدا بایستی موجودی که نماد کامل عبودیت خدا هست متولد شود.

ایشان اضافه کرد: کعبه جایی است که در روی تمام نقاط زمین، خدا بیشتر در این نقطه عبادت شده است، اول خانه‌ای که برای مردم ساخته شد این خانه بود؛ زمانی که آدم و حوا بر روی زمین به هم رسیدند، توبه آدم پذیرفته شد و بنا شد آدم زندگی خاکی را بر مبنای عبودیت آغاز کند، برای او یک خیمه حریری بر روی کوه صفا نصب شد اما آدم از خدا یک‌خانه خلوت خواست تا تنها او و خدا در آن باشد و خانه عبودیت او شود، فرشتگان مأمور شدند یک‌خانه عشق برای آدم بسازند با مصالح بهشتی، از آن مصالح بهشتی تنها یک سنگ باقی‌مانده و آن حجرالأسود است.

آیت‌الله علم‌الهدی این سنگ را تنها سنگ باقی‌مانده از آن مصالح بهشتی عنوان کرد و ادامه داد: چندی پیش تمام کارشناسان زمین‌شناسی دنیا آمدند و حجرالأسود را بررسی کردند و گفتند از جنس این سنگ در هیچ کجای زمین وجود ندارد؛ پس از ساخت این خانه بود که ابراهیم خلیل‌الله آمد و آن خانه را تجدید بنا کرد؛ جایی که خداوند بیش از نقاط دیگر در آن عبادت شده است.

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) تابلوی تمام‌عیار عبودیت خداوند است

امام‌جمعه مشهد مقدس، امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) را تابلوی تمام‌عیار عبودیت خداوند خواند و تصریح کرد: اگر تابلوی تمام‌عیار از عبودیت می‌خواهید، آن علی(علیه‌السلام) است، عبادت علی(علیه‌السلام)، عشق‌بازی و دلدادگی علی(علیه‌السلام)، نبردهای علی(علیه‌السلام)، آن اخلاص کامل عیار در تمام عمر 63 ساله علی(علیه‌السلام) غیر خدا هیچ‌چیز پیدا نمی‌کنید.

ایشان خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) تابلوی تمام‌عیار عبودیت، دلدادگی و اخلاص است، این عنصر آسمانی نماد عبودیت کامل حق در کعبه به دنیا آمد تا به دنیا اعلام شود هرکس از خدا هرچه می‌خواهد باید به علی نگاه کند.

ایشان در پایان، به شروع مراسم اعتکاف در مساجد کشور اشاره کرد و گفت: ازنظر ما شیعیان، اعتکافی که سنت پیغمبر در ماه رمضان بود، این اعتکاف را در ایام البیض قرار می‌دهیم که شروع آن در روز ولادت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی