۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

خطبه اول: رفاقت در سبک زندگی اسلامی

جمعه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۳۷ ب.ظ

رفاقت باید به‌عنوان یک مساعدت در جریان زندگی وجود داشته باشد/انتخاب جریان دوستی برای ارضای عواطف نادرست است

رفاقت به خاطر ارضای عواطف و جریان احساسی غلط است، رفاقت باید به‌عنوان یک کمک و مساعد در جریان زندگی برای شما صورت بگیرد و اگر بنا شد این رفیق هم گام و هم خط شما نشد، برای شما در زندگی هزینه‌ساز و است.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا(علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه اول

دریافت
مدت زمان: 13 دقیقه 44 ثانیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس، در ادامه موضوع سبک زندگی اسلامی، بابیان این‌که کلام ما در خطبه اول درباره سبک زندگی اسلامی و در بحث نظام رفتاری است، گفت: آخرین سخن در بحث سبک زندگی اسلامی، رفتار با دوست بود.

ایشان ادامه داد: دوستی‌ها گاهی از اوقات مبتنی بر جریان احساسی و تخیلی است که ارزش ندارد، دوستی درست، دوستی هدفمند است که بر دو عنصر همدلی و همگامی استوار است؛ در جریان زندگی، وقتی انسان‌دوست و رفیقی را انتخاب می‌کند، در حقیقت همراه انتخاب کرده است، گاهی مسئله برای برادران و خواهران جوان زیاد پیش می‌آید، دوستی دارید که از محیط دانشگاه، دبیرستان و کار با او همراه می‌شوید برای رفتن به منزل، اما اگر دوست شما، خانه و مقصدش با شما یکی نبود، مسیری را با او می‌روید و بعد از او جدا می‌شوید و راه و مسیری به شما تحمیل می‌شود.

دوستی باید در مسیر و هدف انسان باشد

امام‌جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: در زندگی نیز همین‌طور است که اگر خواستید باکسی دوست باشید، باید در مبانی فکری، سیاسی و اعتقادی هم‌خط باشد، اگر در این مسیر با شما همراه نبود، حداقل آن این است که یک‌راه و مسیر اضافی بر شما تحمیل می‌شود، مسیری را طی می‌کنید که خلاف مقصد و هدف شماست.

ایشان با طرح این سؤال که فرصت انسان در زندگی چه مقدار است، خاطرنشان کرد: برادر و خواهر جوان، در دوره 10 ساله اول جوانی، استعدادها، احساسات، عواطف و توانایی‌هایی که خداوند در وجود تو قرار داده است برای تمام عمر است، شما 10 سال فرصت دارید که عمر 80 یا 90 ساله خود را بسازید؛ اگر بناست مسیر اشتباهی را در عرصه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بروید که در مسیر زندگی شما نیست، نیرو و توان زیادی را از شما می‌گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که دو دوست باید هم گام و هم‌قدم با یکدیگر حرکت کنند، یادآور شد: دوستی‌هایی که در یک‌راه نباشد، مسیر اضافه جلوی پای شما قرار می‌دهد، باید ببینید کدام راه در مسیر شماست، اگر بخواهید همگام با دوست قدم بردارید باید هم خط با او حرکت کنید.

رفاقت باید به‌عنوان یک مساعدت در جریان زندگی وجود داشته باشد

ایشان با تأکید بر این‌که رفاقت برای ارضای عواطف نادرست است، تصریح کرد: رفاقت به خاطر ارضای عواطف و جریان احساسی غلط است، رفاقت به خاطر یک خوشایند و انسی که با هم سن و هم‌سال خود پیداکرده است، اشتباه است، رفاقت باید به‌عنوان یک کمک و مساعد در جریان زندگی برای شما صورت بگیرد و اگر بنا شد این رفیق هم گام و هم خط شما نشد، برای شما در زندگی هزینه‌ساز است و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اگر او شما را وادار کرد تا در برداشتن بار به او کمک کنید، بار را به شما تحمیل کرده و بر دوش شما می‌گذارد؛ این مسئله، موضوعاتی است که وقتی به نتایج آن می‌رسد که عمری را گذرانده و مسیری را طی کرده است، یک دوستی بی‌اثر و بی‌ارزش این مشکلات را برای او ایجاد کرده است.

ایشان با اشاره به نگاه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به رفاقت و دوستی، خاطرنشان کرد: مولا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در تعبیری می‌فرمایند: «دوستی و عشق را به کسی که به تو وفا ندارد، نده، دوستی یک سرمایه است»؛ شما در زندگی کردن برای گذران یک زندگی سعادتمندانه، با پیشرفت و متعالی، استعدادها و سرمایه‌های گوناگونی دارید که یکی از این سرمایه‌ها رفاقت است؛ رفاقتی که مشکلات و مصائب شما با یکدیگر تقسیم شود و ازاین‌رو امیرالمؤمنین (علیه‌السلام» می‌فرمایند این دوستی سرمایه است.

رفاقت در سبک زندگی اسلامی برمبنای دستور و اصول است

امام‌جمعه مشهد مقدس افزود: در سبک زندگی اسلامی مسئله دوستی، صمیمت و رفاقت یک اصل است اما اصلی که دستور و سبک دارد نه اصلی که تنها با یک احساس پوچ و خوشایند بی‌مایه که شما خود را در یک منجلاب قرار دهید و درنهایت افسوس آن را بخورید؛ اگر آن دوستی و رفاقت نبود مسیر زندگی شما عوض می‌شد و به شکل دیگری می‌گذشت.

آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به نمازگزاران، گفت: برادر و خواهر جوان، در رفاقت از ابتدای آن فکر کن، دل، یک ابزار بیشتر نیست که خداوند در انسان قرار داده، ابزاری است که در باطن یک انسان، دو دل خلق نکرده است، خداوند یکدل آفریده است  و آن دل نیز متعلق به خودش است، رفاقت به معنای دل دادگی و دل‌بستگی غلط است، ما تنها یکدل داریم و آن تنها برای خداست، ظرف عشق خداست و نباید به غیر خدا دل بدهیم.

ایشان اضافه کرد: اگر در دل، این صمیمیت و دوستی با همکاری و همراهی وجود ندارد، آن را رها کن؛ خداوند اصل توحید را در این دل‌بستگی تو می‌خواهد، توحید را در دل تو می‌خواهد که این دل تنها وابسته به خدا باشد و به غیر او تعلق نداشته باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی