۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

خطبه اول: بیان جایگاه صدیقه اطهر در خلقت

جمعه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۳۸ ب.ظ

صدیقه طاهره دارای ویژگی وحیانی نبوی بود

ایشان بابیان این‌که دختر پیغمبر(صلوات الله علیها) بودن به این معنا که از پیغمبر متولدشده است دارای فضیلت نبود بلکه از این حیث که فرزند نبوتی و دارای وحی بودند، دارای اهمیت است.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه مشهد مقدس ضمن تبریک میلاد مسعود کوثر رسول، زهرای بتول(سلام‌الله‌علیه)، گفت: بحث ما در خطبه اول، سبک زندگی اسلامی است اما امروز به مناسبت میلاد صدیقه اطهر (سلام‌الله‌علیه)امروز از این بحث منصرف می‌شویم و کلام امروز ما تخصیص پیدا می‌کند به شخصیت ولایت مدار حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیه).

ایشان بابیان این‌که شخصیت صدیقه اطهر(سلام‌الله‌علیه) یک شخصیت دوبعدی است، ادامه داد: ایشان از یک‌سو دارای شخصیت استقلالی و از سوی دیگر دارای شخصیت نسبی هستند.

امام‌جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: معمولاً تمام مسلمانان، شخصیت نسبی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیه) را حساب می‌کنند؛ اقبال لاهوری در قصیده‌ای به بیان شخصیت والای حضرت زهرا می‌پردازد، امتیاز مریم را به مادر بودن برای عیسی می‌داند و امتیاز صدیقه اطهر(سلام‌الله‌علیه) را به‌عنوان یک شخصیت برتر از مریم، در سه نسبت می‌داند، دختر پیغمبر(صلوات الله علیها)، همسر مولا علی(علیه‌السلام) و مادر ائمه معصومین، امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام).

ایشان بابیان این‌که دختر پیغمبر با این کیفیت یک شخصیت ارزش‌مدار است، خاطرنشان کرد: همسر مولا بودن یک شخصیت منبع وجودی مولد دو امام بزرگوار که جریان عصمت و ولایت از آن‌ها سرچشمه گرفته است، دارای یک برتری است اما پیغمبر غیر از صدیقه اطهر دختران دیگر هم داشتند که آن‌ها در امتیاز و فضیلت در رتبه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیه)  نبودند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: امامان ما هرکدام از یک مادر متولد شدند اما آن‌ها کجا و فاطمه کجا، صرف‌نظر از شخصیت استقلالی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیه)، ایشان یک شخصیت آموزشی و یک شخصیت تولید نقطه عطف در تاریخ اسلام است، صرف‌نظر از این شخصیت، ایشان در شخصیت نسبی نیز یک شخصیت عادی نبود.

ایشان بابیان این‌که دختر پیغمبر(صلوات الله علیها) بودن به این معنا که از پیغمبر متولدشده است دارای فضیلت نبود بلکه از این حیث که فرزند نبوتی و دارای وحی بودند، دارای اهمیت است؛ همسری با امیرالمؤمنین به‌عنوان یک جنبه زن‌وشوهری به‌تنهایی نبود، این ازدواج، کفویت فاطمه و علی بود؛ کفویت صدیقه اطهر(سلام‌الله‌علیه) با امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در همه فضائل امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) بود؛ آنچه علی داشت، عین داشته علی در زهرا بود، شجاعت، سخاوت، قدرت و عظمت امیرالمؤمنین در فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیه) بود

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: اگر فاطمه(سلام‌الله‌علیه) مادر امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) بود، نه این‌که چون از وجود صدیقه اطهر متولد و پرورش یافتند، این ولادت یعنی منبع تمام فضائل و کرامت ائمه(علیه‌السلام) است.

ایشان در خصوص روحیه تقابل ائمه با دشمنان، بیان کرد: شبی که والی مدینه می‌خواست از امام حسین(علیه‌السلام) بیعت بگیرد، ایشان گفتند خدا و پیغمبر راضی نیست من با یزید بیعت کنم و در کنار آن، دامن مادری که مرا پرورش داده راضی نیست یعنی ریشه قیام عاشورایی خود را به وجود مقدس حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) نسبت می‌دهد؛ از همه بالاتر، حضرت صدیقه اطهر(سلام‌الله علیها) دختر پیغمبری پیامبر بود.

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه داد: در جریان ژنتیک، قانون وراثت تاریخی می‌گوید صفات برجسته پدر در هنگام انعقاد نطفه به فرزند منتقل می‌شود، البته شخصیت ساختار روحی اهل‌بیت و ولایت، بالاتر از جریان معمولی در ساختار انسانی است.

آیت‌الله علم‌الهدی به 40 روز عبادت پیامبر پیش از انعقاد نطفه حضرت فاطمه(علیه‌السلام) اشاره و بیان کرد: مولا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) نقل فرموده‌اند، من نوجوان کم سن و سالی بودم، سال‌های اول بعثت پیغمبر، هنگام عصر با جمعی از مسلمان‌ها خدمت پیغمبر نشسته بودیم، جبرئیل بر پیغمبر نازل شد، حالت وحی به رسول‌الله دست داد، وقتی حالت وحی افاقه پیدا کرد، به من گفت به خانه خدیجه برو و بگو فرمان خدا از این لحظه صادرشده است، من باید به خانه نیایم و با تو ملاقات نداشته باشم؛ 40 روز به خانه فاطمه بنت اسد رفتند و آنجا به عبادت مشغول شدند.

ایشان در ادامه عنوان کرد: پیغمبری که در مقام قرب حق به‌مراتب بالاتر از موسی است، پیغمبری که می‌گوید من با خدا حالاتی دارم که هیچ فرشته مقربی به آن حالات نمی‌رسد، این پیغمبر با این عظمت باید به میقات 40 روزه برود، وجود مقدس، صاف و هضم در عشق خدای پیغمبر به زهرا منتقل شود.

عضو خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: ما دلداده چنین فاطمه‌ای هستیم، حضرت در رهگذر دوزخ می‌ایستد، می‌بیند عده‌ای حکم جهنمشان صادرشده اما روی پیشانی‌اش نوشته «اُحب فاطمه»، ندا می‌رسد ای فاطمه، سر راه بایست و هرکدام که می‌خواهی شفاعت کن و به بهشت ببر.

نظرات (۱)

به نام خدا
خداوند یاور رهبر بزرگمان را حفظ کند.
خدا قوت ... .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی