۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

دیدار با زنان شاغل و توانمند خراسان رضوی، ارزش زن

پنجشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱ ق.ظ

زن عامل انسان‌سازی و جامعه سازی است

برحسب خصوصیت ذاتی که خداوند در وجود زن قرار داده، زن عاملی برای انسان‌سازی و انسان آفرینی در جامعه است، مسؤولیت خطیر و تکلیف عمده انسان‌سازی و جامعه سازی بر عهده زن است؛ در مقابل آن، بسیاری از تکالیف دیگر در حوزه زندگی از دوش زن برداشته‌شده است.

دیدار با زنان شاغل و توانمند خراسان رضوی

آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز در دیدار با اعضای ستاد گرامیداشت روز زن و زنان شاغل و توانمند خراسان رضوی  ، بابیان این‌که نکته مهم در خصوص مقام زن در اسلام، غوغا سالاری است که دنیا در برابر حقوق زن انجام می‌دهد، گفت: خوشبختانه ما هم در حوزه مصداق و هم در قالب مفهوم در رابطه با حقوق زن در اسلام آن‌چنان غنی هستیم که افکار پوسیده مدرنیته غربی، قدرت متهم کردن و یا مصاف باارزش‌های اسلامی، دینی و معارف قرآنی در مسئله حقوق زن را ندارد.



دریافت

وی با اشاره به این‌که برای زن سه نوع حقوق قابل‌تصور است، ادامه داد: اولین حق، حق انسانی است، حق دوم حقوق تعالی و تکامل انسانی و سومین حق، حقوق اجتماعی است؛ در حوزه انسانی در منطق قرآن، زن و مرد مساوی هستند « إنا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى»، شما را از دو جنس آفریدیم که تفاوتشان منحصر در جنسیت است و ازنظر حقوق، این دو جنس هیچ تفاوتی ندارند.

امام‌جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: در مسئله حقوق زندگی و تکامل که در کمال عبودیت و بندگی خداست، اسلام برای مرد هیچ حد اختصاصی به‌عنوان مرد بودن قائل نشده است و در این مسیر تمام حقوق برای زن و مرد یکسان و برابر است.

در اسلام تکالیف زن و مرد بر اساس استعداد فطری تعریف می‌شود

وی بابیان این‌که حدود و حقوق اجتماعی تابع نقش‌آفرینی‌ها و تکالیف در عرصه اجتماع است، خاطرنشان کرد: این حقوق نه‌تنها بین زن و مرد متفاوت است، این حقوق بین مردها نیز متفاوت است یعنی اگر بنا شد یک انسان در مقام رهبری، پست سیاسی و مدیریت ویژه در جامعه باشد، دارای حدود و حقوقی متفاوت هستند؛ درواقع، خداوند برای انسان برحسب استعدادهای وجودی، تکالیف خاصی برای زن‌ها و تکالیف خاصی برای مردها قرار داده که بر این اساس حقوق و حدود اجتماعی قابل‌تعریف است.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: تکالیف و وظایف در قانون خلقت الهی تابع توانمندی‌های جسمی و روحی زن و مرد است، امتیاز مکتب اسلام در بین همه مکاتب این است که اسلام دین فطری منطبق با فطرت بشر است؛ اگر اسلام چیزی را منع می‌کند، فطرت انسانی انسان از آن دوری می‌جویند و اگر انسان را به موضوعی ترغیب می‌کند به دلیل کشش فطری اوست.

زن عامل انسان‌سازی و جامعه سازی است

وی با تأکید بر این‌که برحسب خصوصیت ذاتی که خداوند در وجود زن قرار داده، زن عاملی برای انسان‌سازی و انسان آفرینی در جامعه است، تصریح کرد: مسؤولیت خطیر و تکلیف عمده انسان‌سازی و جامعه سازی بر عهده زن است؛ در مقابل آن، بسیاری از تکالیف دیگر در حوزه زندگی از دوش زن برداشته‌شده است.

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که این سلب مسؤولیت برخی وظایف اجتماعی از زن در مقابل عهده‌داری وظیفه انسان‌سازی است، یادآور شد: این موضوع به دلیل اولویت وظیفه خطیر انسان‌سازی است که به عهده او قرار دارد نه ناتوانی و عدم شایستگی زن در عرصه زندگی.

توانایی تربیت، پرورش و سازندگی تنها در وجود زن قرار دارد

وی افزود: این‌که می‌گوییم مسؤولیت انسان‌سازی به عهد زن است، این نیست که تنها ولادت فرزند به عهده زن باشد؛ تمام جریان سعادت و نیک بختی یک انسان در عرصه زندگی مبتنی بر سلسله ذخایر وجودی و تربیتی است که آن عامل، زن است؛ استعدادی که خداوند در زن قرار داده، توان بالای عاطفه و احساس نافذ و نیرومندی که خداوند به زن عطا فرموده، به او قدرت تربیت، پرورش و سازندگی داده که این توانایی در یک مرد وجود ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این‌که این وظیفه زن، حدود و حقوقی برای او به وجود می‌آورد که در اختیار مردان نیست، ادامه داد: این‌که در قرآن می‌خوانیم «مرد بر زن قوام است»، یک حق برای مرد نیست بلکه یک حق برای زن است زیرا تمام مسؤولیت تأمین زندگی به عهده مرد است در مقابل مسؤولیت خطیری که یک زن در انسان‌سازی و تربیت فرزند دارد.

وی به وجود مقدس حضرت صدیقه اطهر (س) به‌عنوان یک الگوی کامل برای زن اشاره و اظهار کرد: فضائلی که در وجود صدیقه اطهر (س) به‌عنوان الگوی زن متبلور شد در هیچ مکتبی وجود ندارد؛ بخش اصلی اسوه بودن حضرت زهرا (س) این است که زهرای اطهر یک نماد و اسوه برای زن است.

عضو خبرگان رهبری به جایگاه حضرت فاطمه (س) اشاره و بیان کرد: امام عسکری (ع) می‌فرمایند: «ما حجت خدا بر خلایق هستیم و مادر ما حجت خدا بر ما»، صدیقه اطهر حجت خدا بر تمام حجج الهی بر خلق است؛ در چنین مکتبی که یک زن را برای تمام حجج پروردگار بر خلایق حجت قرار دهد، ما بگوییم مقام زن کمتر از مرد است؟

حجاب، یک حرمت برای مقام زن

وی بابیان این‌که حجاب یک حرمت برای شخصیت زن در اسلام است، تصریح کرد: امروز برای همه مردم دنیا روشن‌شده که حجاب یک محدودیت برای زن نیست بلکه یک حرمت برای زن است؛ زن عنصر آسیب‌پذیری است که در معرض غرایض دیگران قرار می‌گیرد که به او آسیب می‌زنند.

خطیب جمعه مشهد مقدس، حجاب را عاملی برای جلوگیری از استثمار و استخدام زن برای غرایض افراد دانست و ادامه داد: اگر تبیینی در مورد مقام زن داشته باشیم، برحسب این تبیین، تعظیمی برای زن پیدا خواهیم کرد که برای هیچ فردی وجود ندارد.

وی، حق زن در مدیریت خانواده از نگاه اسلام را چهار برابر مرد عنوان کرد و گفت: حق زن در نظر اسلام بالاتر از حق مرد در نظر گرفته‌شده، در فعالیت‌های اجتماعی، هر موقعیتی که می‌بینیم یک وظیفه از دوش زن برداشته‌شده، درواقع یک ارزش‌گذاری در برابر آن حق اصلی و اصیل انسان‌سازی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی