۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

خطبه اول: دوستی یکی سرمایه برای انسان است

جمعه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۳۸ ب.ظ

با اشاره به جریان جذب منافقین؛ جوانان از سرنوشت دوستی‌های عاطفی عبرت بگیرند

مشکل امروز جوانان ما مسئله همین دوستی و رفاقت‌هاست، یک جریان دوستی نابکار مزدوری در کشور بعد از انقلاب به وجود آمد، جریان منافقین که از خانواده‌های پاک، مؤمن و متدین جوان را دزدیدند و به اردوگاه‌های نفاق بردند که آن‌هم با ابزار دوستی و رفاقت بود.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

صوت خطبه اول نماز جمعه

دریافت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز 14 فرودین ماه در خطبه اول نماز جمعه مشهد مقدس، در ادامه بحث سبک زندگی اسلامی بابیان این‌که سخن و کلام ما در خطبه اول درباره سبک زندگی اسلامی بود و در این موضوع، بحث درباره نظام رفتار اجتماعی رسید، گفت: یکی از مواردی که نظام رفتاری برای ما قابل‌تأمل است، رفتار با جریان‌ها و عناصری است که با سرنوشت و عمر ما پیوند خورده است.

ایشان ادامه دادند: ازجمله این عناصر، دوست است، زندگی و سرنوشت دوست با سرنوشت هر انسان دیگری پیوند خورده است؛ اگر بنا شد انسان در عرصه زندگی نظام رفتاری مشخص و کاملی نسبت به دوست خودش نداشته باشد، در زندگی‌اش خلل وارد خواهد شد.

امام‌جمعه مشهد مقدس به بیان انواع دوستی‌های انسان پرداختند و اظهار کرد: دوستی بر دو قسم است، دوستی هدفمند و دوستی احساسی و غیر هدفمند؛ دوستی هدفمند، آن دوستی است که بر اساس یک مقصد، مراد و مقصود، دوست بگیرد؛ البته این‌طور نیست که هر نوع دوستی هدفمند، مطلوب باشد، گاهی انسان‌ها به‌منظور استخدام افراد به‌طور هدفمند با افراد دوست می‌شوند، برای این‌که توانمندی و استعداد افراد را در خدمت مطامع خود قرار دهند و یا در جهت پیشبرد اهداف سیاسی و اجتماعی از افراد استفاده کنند، با آنان طرح دوستی می‌ریزند.

جوانان در انتخاب دوست دقت داشته باشند

ایشان اضافه کرد: این دوستی هدفمندانه‌ای که شخصی به‌منظور مطامع شخصی خود دیگری را ابزار قرار می‌دهد و در مسیر جریان خود قرار می‌دهد، یک دوستی هدفمند نامطلوب است؛ انسان موجود آزادی است، جوانان توجه کنند که افراد سودجو و افراد طماع، سرمایه‌ها و توانایی آنان را به‌عنوان ابزار برای خود استخدام نکنند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در مقابل، دوستی هدفمند مطلوب آن دوستی است که دو نفر در کنار یکدیگر قرار بگیرند برای حرکت به‌سوی کمال در مسیر پیشرفت و تعالی، چه در حوزه معنویت و مادی و اجتماعی از وجود یکدیگر استفاده کنند و با مساعدت و مشارکت، زندگی متعالی را برای خود ادامه دهند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این‌که دوستی‌های عاطفی منجر به آسیب دیدن طرفین می‌شود، ادامه داد: در مقابل آن، دوستی احساساتی و غیر هدفمند است که متأسفانه در بین جوانان بسیار رواج دارد؛ به‌مجرد نشستن در یک مجلس و گرایش عاطفی که به یکدیگر پیدا می‌کنند، به یکدیگر دل‌بسته می‌شوند، این دل‌بستگی بر چه مبنایی است؟ صرف احساس از یکدیگر خوشمان آمد؛ زمانی که این دوستی غیر هدفمند و احساسی بین دو جنس مخالف ایجاد شود که تبدیل به یک زندگی مشترک مخرب تبدیل شود، این آسیب بزرگی است.

دوستی یکی سرمایه برای انسان است

ایشان با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)، تصریح کرد: دوستی یک سرمایه است، دل‌بستگی یک گوهر در دست شماست، این گوهر را هرجایی خرج نکنید، دل تو یک گوهردان است، دل گوهردان خود را برای هرکسی باز نکن؛ این گوهر گران‌مایه عشق را زیر هر پایی نریز، در برابر هرکسی ارزان خرج نکن.

امام‌جمعه مشهد خاطرنشان کرد: عشق و محبت چیز بی‌ارزش و کمی نیست که هرجایی خرج کنی و زیر هر کاری بریزی و نثار هرکسی قرار دهی برای انسانی که می‌خواهد تو را در جهت منافع و مطامع خود انتخاب کرده و پیش ببرد.

عناصر ایجاد دوستی هدفمند

ایشان به بیان عناصر مؤثر در ایجاد دوستی هدفمند اشاره و یادآور شد: دوستی هدفمند بر دو عنصر استوار است؛ بر عنصر همدلی و همگامی استوار است؛ در دوستی هدفمند مطلوب باید هم همدلی باشد و هم همگامی، همدلی یعنی وحدت در عقیده و گرایش دو دوست؛ آیا در بینش و اندیشه سیاسی با او متحدی؟ او با تو هم خط است؟ او در مبانی اعتقادی و فقهی با تو یکی است؟

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: برادر و خواهر عزیز و محترم، اگر باکسی دوست شدی که با تو در بینش سیاسی یک تاب نیست، این دوستی باعث فلاکت تو می‌شود، دوستی باکسی که عقیده و گرایش شما باهم فرق می‌کند و دلخواهتان متفاوت است، باعث مصیبت و رنج می‌شود؛ ازیک‌طرف ارتباط و وابستگی عاطفی شمارا به هم متصل کرده درحالی‌که در دو مسیر حرکت می‌کنید.

نگاه قرآن در ایجاد دوستی هدفمند

ایشان با اشاره به آیه‌ای از قرآن، خاطرنشان کرد: مردمی که با شما در عقیده یکی نیستند، مردمی که در مقام سرکوبی شما هستند، ازنظر بینش سیاسی همدست با کسانی است که می‌خواهند شما و جریان شمارا براندازی کنند، عناصری که درصدد نابودسازی عقیده شما هستند، خداوند این دوستی را نهی کرده است.

جوانان از سرنوشت جوانان ابتدای انقلاب عبرت بگیرند

عضو خبرگان رهبری به فعالیت منافقین در ابتدای پیروزی انقلاب اشاره و یادآور شد: مشکل امروز جوانان ما مسئله همین دوستی و رفاقت‌هاست، یک جریان دوستی نابکار مزدوری در کشور بعد از انقلاب به وجود آمد، جریان منافقین که از خانواده‌های پاک، مؤمن و متدین جوان را دزدیدند و به اردوگاه‌های نفاق بردند که آن‌هم با ابزار دوستی و رفاقت بود.

ایشان در پایان عنوان داشت: آنان در خانه‌های تیمی سوختند و گداختند، جوان را از پای خانواده جدا کرده و به خانه تیمی برد؛ این مسائل زیادی که ما پیدا کردیم، داغ‌های جان‌گدازی که خانواده‌ها تحمل کردند به‌اندازه‌ای که نتوانستند بگویند ما چنین فرزندانی داشتیم زیرا مایه ننگ آنان بود؛ این‌یک عبرت برای شما نسل جوان امروز است که رفاقت‌ها را مراقبت بسیار داشته باشید.

نظرات (۱)

سلام علیکم
خسته نباشید...
خواهشی که از شما داشتیم این است که ایات و احادیثی که ایت الله علم الهدی استفاده میکنند و از ان برداشت دارند رو حتما وارد کنید که مطلب ناقص نشه...قدر کارتون رو بدونید میتواند زمینه ی استفاده ی بسیاری باشد...و سلام علیکم و رحمت الله.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی