۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

جلسه ی هشتاد و ششم

دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۰۵ ق.ظ

فرائدالاصول

تعادل و تراجیح



دریافت

خاتمه : تعادل وتراجیح

رسیدیم به بحث جریان ورود و حکومت در اصول لفظی : آنچه بیان شد یعنی ورود و حکومت در اصول لفظی نیز جاری می شود . زیرا اصالت حقیقت یا عموم (یا اطلاق ) معتبر است در صورتیکه قرینه ای بر مجاز در اینجا نباشد

بنا براین : الف اگر مخصص مثلا دلیلی علمی باشد وارد بر اصل یاد شده است پس عمل به نص قطعی در مقابل ظاهر همانند عمل به دلیل علمی در مقابل اصل عملی است . و ب : اگر مخصص ، ظنی معتبر باشد حاکم بر اصل خواهد بود زیرا معنی حجیت ظن قرار دادن احتمال مخالفت مودای خبر با واقع به منزله عدم است در عدم ترتب اثری که اگر حجیت این اماره نبود بر آن مترتب می شد و آن عبارت است از وجوب عمل به عموم زیرا آنچه عرفا وشرعا هنگام احتمال وجود مخصص و عدم آن واجب است . عمل کردن به عموم می باشد پس عدم اعتنا به احتمال عدم تخصیص ، الغای عمل به عموم می باشد

پس ثابت شد که : نص وارد بر اصالت حقیقت است در صورتی که از همه جهات (سند وجهت ) قطعی باشد وحاکم بر آن است در صورتی که فی الجمله در برخی موارد ظنی باشد مانند خاص (نص) ظنی السند

واحتمال می رود که ظنی نیز وارد باشد بنا بر آنکه عمل به ظاهر عرفا وشرعا معلق بر عدم تعبد به تخصیص باشد پس حال وحکم ظواهر همان حال وحکم اصول عقلیه است فتامل ....................

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی